هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

تولید جوهر نقاشی از دود اگزوز اتومبیل

شارما انیرود “Anirudh Sharma “ فراغ التحصیل دانشگاه ام آی تی (MIT media lab) پروژه ای چالش برانگیز با هدف تبدیل چیزی زشت مانند آلودگی، به چیزی با ارزش را آغاز کرده است. وی که موسس آزمایشگاه “grafiky” است، پروژه ای  را با عنوان “AIR-INK” که در آن کربن خارج شده از اگزور اتومبیل ها تبدیل به نوعی ماده ی رنگی متراکم سیاه رنگ که مناسب برای ساختن جوهر قلم برای هنرمندان است، آغاز کرده است.

anirudh sharma_grafiky_AIR-INK_honargardi

شارما اولین آزمایش های خود در ارتباط با بازیافت کربن در آزمایشگاه ” MIT” ، جایی که قبلا وسیله ای را برای حذف دود حاصل از سوختن شمع ساخته بود و سپس آن را در یک چاپگر دستی مصرف کرده بود، آغاز کرد؛ نتیجه ای که بسیار مورد توجه طرفداران محیط زیست و همچنین هنرمندان قرار گرفت. با در نظر گرفتن این مطلب که دود شمع بسیار مشابه رنگدانه های کربن استفاده شده در جوهر سیاه است، شارما پروژه ی خود را در حد جهانی گسترش داد. او نمونه ها و آزمایش هایش را برای جمع آوری آلودگی تولید شده از موتور اتوموبیل ها و دیگر منابع گسترش داد.

anirudh sharma_grafiky_AIR-INK_honargardi

پروژه برای اولین بار در دو شهری که به دلیل آلودگی شهرت دارند _دهلی و بنگلور_ آزمایش شد. گروه ” graffiky” وسیله ای با نام ” KAALINK” تولید کردند که نوعی دستگاه جمع آوری دود است و به اگزوز اتوموبیل های دودزا متصل می شود. این وسیله جلوی انتشار دود را گرفته و با جلوگیری از پخش شدن آن در اتمسفر باعث کاهش آلودگی هوا می شود.

anirudh sharma_grafiky_AIR-INK_honargardi

این وسیله با به کار افتادن موتور اتوموبیل و خروج دود فعال می شود و سنسورهای حرارتی و حرکتی ای را که این خود درگیر یک فرایند در سیستم مکاترونیک هستند، را به کار می اندازد. بدین صورت تمام ریز ذرات توسط دیواره ی این وسیله جذب شده و گازهای خالص از آن خارج می شوند.

anirudh sharma_grafiky_AIR-INK_honargardi

آزمایشکاه “graffiky” سپس همکاری خود را با گروهی از هنرمندان برای تست ماده ی تولید شده آغاز کرد.

به گفته ی ” dibarah mahmoob ” هنرمند و تصویرگر بنگلادشی: “ما در عصری زندگی می کنیم که هنر به چیزی بیش از زیبایی نیاز دارد. ما به هنر برای اهداف اجتماعی و سیاسی نیاز داریم. به هنر برای آگاه سازی در ارتباط با مسائل زیست محیطی نیاز داریم و پروژه ی ” AIR-INK” کمک بزرگی برای بسیاری از افراد است.”

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید