هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

سمفونی نور

دوران کودکی جذابیت‌های خاص خودش را دارد که در دوران بزرگسالی این جذابیت‌ها رنگ و بوی خودشان را از دست می‌دهند. دنبال کردن پروانه‌ها و کرم‌های شب تاب یکی‌ از محبوب‌ترین خاطرات کودکی هستند. کرم‌های شب تاب بسیار جادویی به نظر می‌رسیدند و حتی تصور این که آنها  فقط حشره هستند سخت بود. آن‌ها جرقه‌های کوچکی از نور بودند که از تاریکی شب‌ها می کاستند.

حالا یک رودخانهٔ درخشان را تصور کنید که توسط نور کرم‌های شب تاب درخشنده شده باشد. پرواز سریع کرم شب تاب‌ها بر روی سطح رودخانه و بازتابش نورآن‌ها بر روی آب همانند نمایش نور است. چنین رودخانه‌ای در توکیو ژاپن در سال‌های خیلی‌ دور وجود داشته، ولی‌ این روزها خبری  از آن همه کرم شب تاب نیست.

در ماه می ۲۰۱۲ رودخانهٔ سومیدا در توکیو توسط ۱۰۰،۰۰۰ چراغ ‌LED روشن شد تا به یاد آورنده‌ی کرم‌های شب تابی باشند که روزگاری زندگی‌ و درخشندگی را به این رودخانه می‌بخشیدند. با الهام گرفتن از کرم‌های شب تاب و همچنین سنّت ژاپن و شناور کردن شمع بر آب ، پاناسونیک ۱۰۰،۰۰۰ چراغ را در این  رودخانه شناور کرد.

لامپ‌ها ۱۰۰% از انرژی خورشیدی بهره گرفته و هنگامی که با آب تماس پیدا می‌کنند روشن می‌شوند. “ستاره آرزوها” با تراشه های LED پاناسونیک، باتری های قابل شارژ و سلول های خورشیدی مجهز شده است. از طریق این سلول های خورشیدی و باتری های قابل شارژ “ستارهٔ آرزوها“ می‌تواند انرژی مورد نیاد خود را تامین کند و به این سبب انرژی برای به وجود اوردن این اینستالیشن به هدر نرفت است. پس از این رویداد، همه “ستاره آرزوها” جمع ​​آوری شد تا دوباره در آینده مورد استفاده دوباره قرار گیرند.

با به وجود آوردن این اینستالیشن در جشنوارهٔ “Sumida River Renaissance”، مسئولین قصد این را داشتند که به مردم یاد آور شوند که شرایط کنونی رودخانه نیاز به رسیدگی و همیاری همه دارد.

 

آنا شاه محمدی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید