هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

متفاوت ترین جشنواره کن

جشنواره بین‌المللی فیلم کن امسال در حالی سپری شد که کارگردان مشهور ایرانی اصغر فرهادی با سخنرانی خود کن ۲۰۱۷ را افتتاح کرد.

در جشنواره کن امسال فیلم «پریده رنگ» از فاتح آکین نیز برای کسب جایزه نخل طلا در رشته فیلم اصلی به رقابت می‌پردازد. این کارگردان ترک پیش‌تر در سال ۲۰۰۷ با ارائه فیلم «لبه بهشت» برنده نخل طلای بهترین فیلمنامه این جشنواره شده بود.

پیش بینی می شود دویست هزار نفر از جشنواره کن امسال که از تاریخ ۱۷ تا دوازده روز بعدی یعنی ۲۸ مه (۲۸ اردیبهشت تا ۷ خرداد) در کن فرانسه برگزار می‌شود بازدید کنند. ریاست هیات داوران بخش رقابتی جشنواره امسال برعهده پدرو آلمادوار کارگردان برجسته اسپانیایی است. دیگر داوران جشنواره نیز ماردن اده، جسیکا چستین، فن بینگ بینگ، آنیس ژوئی، پارک چان-ووک، ویل اسمیت، پائولو سونتینو و گابریل یارد هستند.

هفتادمین دوره جشنواره کن در حالی برگزار می شود که به دلیل وضعیت فوق العاده در فرانسه تدابیر شدید امنیتی حاکم بوده حدود ۷۰۰ نیرو، مسئولیت امنیت کن را برعهده خواهند داشت. همچنین برای اولین بار نیروهای پلیس محلی نیز به اسلحه مجهز شده اند.

مانند هر رویداد هنری دیگری، جشنواره کن هم خالی از حاشیه نبود و لباس نامتعارف میری رگیو فرهنگ رژیم اسرائیل باعث انزجار همگان شد. بر روی این لباس افق شهر بیت‌المقدس به همراه دیوار غربی و قبه‌الصخره به تصویر کشیده شده است که به جز احساسات کشورگشایانه و ضد انسانی تفسیر بهتری نمی‌توان از آن‌ها داشت.

دامنه‌ی این انزجار به قدری گسترده شد که برخی از هنرمندان و کاربران در واکنش به این امر طرح‌هایی دیگر از جمله دیوار حائل در داخل و اطراف کرانه غربی و یا انفجارات درغزه، را به صورت دیجیتالی جایگزین طرح این لباس کردند:

به نقل از بی بی سی، کاربران طرفدار فلسطین پست‌هایی را در فیسبوک گذاشته و در آن به جای تصویر نقش بسته برروی لباس، لکه‌های خون و پرچم اسرائیل را گذاشته و یا تصویر زنی فلسطینی که درخرابه‌های ساختمانی در نوارغزه گریه می‌کند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید