هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مروری بر آثار وحید احمدی طباطبایی در گالری مهروا

در آخرین هفته‌ی بهار ۹۴ گالری مهروا میزبان آثار وحید احمدی طباطبایی با عنوان ” نفت سیاه ” است. این نمایشگاه که از ۲۲ خرداد برپاست، تا اول تیر ماه ادامه داشته و شامل آثار طراحی و ترکیب مواد روی مقوا با محوریت نقش نفت است. در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه به نگارش بیتا وکیلی آمده است:

نفت نقش مهمی در اقتصاد، سیاست و فرهنگ ما بازی کرده است. همواره انتظار می‌رود که کشورهای نفت خیز از توسعه، رفاه و خوشبختی بیشتری بهره‌مند باشند؛ ولی بین داشتن این منابع طبیعی و رشد اقتصادی و پیشرفت‌های فرهنگی و اجتماعی همواره رابطه‌ی معکوس وجود داشته است!

طباطبایی در نمایشگاهش از فیگورهای شبه انسانی بهره گرفته و گاه دست به تخریب پیکره ها زده و از دل آن‌ها موجودات تازه‌ای آفریده که گاه سری حیوانی و تنی انسانی دارند و همه محصور در طناب‌ها و قرقره‌های ساختمانی‌اند. هم‌چنین ارجاعات تاریخی و ادبی هم در برخی تابلوها به چشم می‌خورند که در همراهی با نوشته‌ها، به ویژه آن‌جا که به انگلیسی نوشته است Oil، کار را تضعیف می‌کند.

 

vahid-ahmadi-tabatabaee-mehrva-gallery-honargardi-2015(3) vahid-ahmadi-tabatabaee-mehrva-gallery-honargardi-2015(2)

در کل نمایشگاه اخیر وحید احمدی طباطبایی را می‌توان اعتراضی -نه چندان پخته- به بحث مهم و قدیمی تاثیر نفت بر پیشرفت و تعالی کشورهای نفت خیز دانست. اگر چه این بحث به تکرار در گوش همگان پر شده و زیاد شنیده‌ایم که “هر چه بدبختی داریم، از همین نفت است”، اما نکته‌ی دارای اهمیت سن طباطبایی است. زیرا او متولد ۱۳۶۹ بوده و از نسل تازه نفسی است که انقلاب ۵۷ و جنگ تحمیلی را ندیده اما تاثیرات آن را به خوبی در زندگی حاضر و با ابزار تکنولوژیک امروز، درک کرده است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید