هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

ممنوعیت تجارت اشیای عتیقه در فضای مجازی

امیر رحمت‌اللهی رئیس یگان حفاظت میراث فرهنگی ایران اعلام کرد خرید و فروش اشیای عتیقه در فضای مجازی ممنوع بوده و از فیلترینگ وب‌سایت‌های ارائه‌کننده اشیای تاریخی خبر داد.

به گزارش روز ۲۴ خرداد خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، امیر رحمت‌اللهی افزود که بر اساس قانون خرید و فروش اشیا عتیقه جرم تلقی شده و قابل پیگرد قضایی است.

همزمان با افزایش میزان خرید آن‌لاین در ایران٬ وب‌سایت‌هایی نیز اشیای عتیقه را در فضای مجازی در معرض فروش قرار داده‌اند. علاوه بر این برخی اشیای عتیقه سرقت‌شده یا به دست آمده از راه حفاری‌ غیرمجاز نیز بدون این که خریدار از این موضوع اطلاع داشته باشد٬ در این آگهی‌ها به فروش می‌رسد.

رحمت‌اللهی به همین دلیل در مورد کلاهبرداری و درج آگهی دروغین در این زمینه نیز هشدار داده و گفت با این حال به دلیل تعداد زیاد این وب‌سایت‌ها گفت که نمی‌توان بر همه آنها نظارت داشت و اقدام به انسداد آنها کرد.

رئیس یگان حفاظت میراث فرهنگی ایران همچنین اضافه کرد که مجموعه تحت ریاست وی از افراد و وب‌سایت‌هایی که آشکارا اقدام به تبلیغ و فروش اشیایی که از حفاری به دست می‌آید، می‌کنند، شکایت کرده و برای کشف اقلام و بازگرداندن آ‌نها به موزه تلاش می‌کند. این مقام مسئول در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برخورد با تبلیغ کنندگان فروش دستگاه‌های گنج‌یاب در فضای مجازی نیز به خلأ قانونی اشاره کرد.

بر اساس قانون حفر اراضی و کاوش برای استخراج آثار ملی منحصرا حق دولت است و دولت مختار است که بر اساس این حق، مستقیما وارد عمل شده یا به موسسات علمی، اشخاص یا شرکت‌ها واگذار کند. واگذاری این حق از طرف دولت نیز باید به موجب اجازه‌نامه مخصوص باشد که محل کاوش و حدود و مدت آن را تعیین کند.

آن ‌طور که یک وکیل دادگستری به روزنامه دنیای اقتصاد گفته از منظر قانون‌گذار ایرانی، صرفا خرید و فروش اشیای عتیقه جرم شناخته می‌شود و صرف نگهداری یا حمل آنها جرم نیست؛ البته مشروط به این که حمل منجر به صادر کردن میراث فرهنگی به خارج از کشور نباشد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید