هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایشگاه آثار نقاش مدرن آمریکایی، استیوارت دیویس در موزه هنرهای زیبای سانفرانسیسکو

مرور آثار استیوارت دیویس به بهانه نمایشگاه

موزه هنرهای زیبای سانفرانسیسکو آثار نقاش مدرنیست، استیوارت دیویس را تحت عنوان “در نوسان کامل” به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه یکی از نمایشگاههای بزرگ آثار دیویس در بیست سال گذشته است، که از افراد کلیدی نقاشی مدرنیست آمریکایی است.

آثار استیوارت دیویس در موزه هنرهای زیبای سانفرنسیسکو

تقریبا ۷۵ اثر از دیویس، توانایی منحصر به فرد او را در تلفیق فرهنگ عامه، زیبایی شناسی تبلیغات و ریتم موسیقی جاز و تبدیل آنها به آثاری رنگارنگ با انرژی بسیار زیاد را به نمایش می‌گذارند.

آثار این هنرمند که همراه با جورجیا اوکیف و ادوارد هاپر به عنوان هنرمندان آمریکایی هم نسل مدرنیست شناخته می‌شوند، از موزه های معتبری چون موزه هنرهای آمریکایی ویتنی، موزه هنرهای مدرن نیویورک، موزه هنر متروپولیتن و موزه هیرشهورن برای نمایش گرفته شده‌اند.

این نمایشگاه با نگاهی طیف از اولین نقاشی‌های تجاری محصولات مربوط به دهه ۲۰ شروع می‌کند و با تابلوی ناتمام او در سال ۱۹۶۴ به پایان می‌رسد، دوره‌ای که از موسیقی جاز تا دوران اعتراضات را در خود جای داده است.

این نمایشگاه به لحاظ چیدمان آثار، منحصر به فرد است چرا که آثار نقاشی مرتبط با یکدیگر را که در سالهای متفاوتی خلق شده‌اند، در کنار یکدیگر نمایش داده است. استیوارت دیویس تمایل داشت که برخی از آثار اولیه خود را با ترکیب بندی و رنگ آمیزی متفاوت دوباره ارائه دهد.

همچنین در این نمایشگاه بر پویایی و حرکت آثار دیویس نیز تاکید شده است که هیجان، سرعت و تکانش‌های آن دوره را متبادر می‌کنند و حتا امروز نیز حس تازگی خود را حفظ کرده‌اند.

استیورات دیویس حرفه‌ی خود را از سنین پایین آغاز نمود. او پس از اول دبیرستان مدرسه را ترک کرد و برای آموزش هنر به مدرسه آشکان در نیویورک رفت تا تحت نظارت رابرت هنری به تحصیل هنر بپردازد.

پنج تابلو از آثار آبرنگ  او جزو نمایشگاه آرموری ۱۹۱۳ بودند. این نمایشگاه بین‌المللی آثار مدرن یکی از مهمترین نمایشگاههای هنر در آمریکا بود، و در همین نمایشگاه بود که دیویس با آثار آوانگارد نقاشی‌های اروپایی آشنا شد که بر آثار بعدی او تاثیر گذار بودند.

همچنین در مدت اقامت یکساله خود در پاریس همچنان در تماس با مدرنیست‌های اروپایی قرار داشت و در آنجا به نقاشی کافه‌ها و زندگی روزمره مردم پرداخت.

دیویس که یکی از علاقمندان پر و پاقرص موسیقی جاز بود می‌گوید که جاز یکی از بزرگترین هنرهای آمریکایی است که با بهترین نقاشی‌های مدرن برابری می‌کند.

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید