هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایش هزاران سنگ‌نبشته‌ی هخامنشیان که به ایران بازگشتند

بنابر اعلام وزارت امور خارجه بیش از ۱۷۰۰ لوح هخامنشی که برای چندین دهه در اختیار دانشگاه شیکاگو بودند، بالاخره به ایران بازگردانده شدند و قرار است پس از ۸۴ سال در ایران به نمایش عمومی گذاشته شوند.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در توئیتی در همین رابطه نوشت:

به همت وزارتخانه های میراث فرهنگی، امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری بیش از ۱۷۰۰ لوح تخت جمشید به کشور باز گردانده شد.

این همان الواحی است که به گفته او “از سال ۱۹۳۵ با اجازه دولت وقت ایران، برای مطالعه کتیبه ها و متون، نزد موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به امانت قرار داشتند.”

بنابه گزارش ها علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران هم گفته است که این “چهارمین مرحله گل‌نبشته‌های باروی تخت جمشید شامل ۱۷۸۳ لوح هخامنشی” است که به ایران بازگشتند. البته این موارد بخشی از حدود ۳۰ هزار لوح است که دانشگاه شیکاگو قصد بازگرداندن آنها به ایران را دارد.

دیوان عالی آمریکا در ماه فوریه ۲۰۱۸ درخواست گروهی از شهروندان آمریکایی برای ضبط این الواح را رد کرده بود. پس از حکم دیوان عالی کریستوفر وودز، مدیر موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو گفت با توجه به حکم دیوان عالی آمریکا، این دانشگاه به دنبال بازگرداندن هرچه سریع‌تر این الواح به ایران بوده است.

کتیبه ها در جریان کاوش های باستانشناسی در دهه ۱۹۳۰ در ایران یافت شده بود. در آن زمان، دولت وقت ایران طرح کاوش و مرمت در مجموعه تخت جمشید را به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو واگذار کرد که اجرای این طرح حدود نه سال طول کشید.

دولت ایران در برابر فعالیت دانشگاه شیکاگو در طرح کاوش تخت جمشید (پارسه)، موافقت کرد برخی از اشیاء یافت شده به طور امانت، در موزه دانشگاه به نمایش گذاشته شود.

در همین راستا مدیرکل موزه ملی ایران خبر داد که بیش از ۱۷۰۰ گل‌نبشته هخامنشی پس از ورود به ایران به موزه ملی منتقل شده‌اند و قرار است این لوح‌های گلی پس از ۸۴ سال در ایران به نمایش عمومی گذاشته شوند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید