هنر معاصر نوردیک؛ گردشی در موزه هنر گوتبورگ

موزه هنر گوتبورگ سوئد همواره میزبان آثار هنر معاصر بوده است. این موزه دارای برجسته ترین مجموعه نقاشی نوردیک ( کشورهای شمال اروپا) از حدود سال ۱۹۰۰ میلادی است. این مجموعه همچنین شامل هنر کلاسیک و مدرن غربی از جمله آثاری از هنرمندان مشهور بین المللی مانند رامبراند ، پابلو پیکاسو ، هنری مور و لوئیز نولسون است. موزه هنر گوتبورگ از نظر وسعت سومین موزه هنری سوئد است.

موزه‌ای پیشرو در اروپای شمالی برای هنرهای تجسمی

در انتهای خیابان اصلی مرکز شهر گوتبورگ(به زبان محلی: یوتِبُری) که پر از رستوران و فروشگاه‌های رنگارنگ است، ساختمان ۶ طبقه موزه که مشهورترین آدرس شهر است قرار دارد. در بهار ۲۰۱۷ وقتی وارد ساختمان موزه شدم بعد از تهیه بلیط با بالا رفتن از پله‌ها به تالار مجسمه‌سازی می‌رسم. در اینجا ، آثار معاصر هنرمندانی همچون کژسا فون زایپل و کلارا کریستالووا در کنار آثار کلاسیک مدرنیسمی که توسط هنرمندانی همچون مارینو مارینی ، الکساندر کالدر و لوئیز نولسون خلق شدند در کنار هم ظاهر می شوند. این مجموعه طیف گسترده ای از روش‌های مختلف هنر مجسمه سازی را ارائه می دهد.

مانند درام‌های پرجنب‌وجوش

وقتی وارد طبقه پنجم موزه ‌می‌شوم با مجموعه‌ای از هنر استادان قدیمی اروپایی از قرن پانزدهم تا هفدهم میلادی برمی‌خورم. این آثار بیشتر تحت سلطه مضامین مذهبی هستند. به عنوان مثال یکی از بهترین نقاشی های رامبراند به نام «شوالیه با شاهین» که یک تصویر عمیق روانشناختی از یک نجیب زاده است، به همراه آثاری از روبنس و لوکاس کراناخ را در این طبقه از موزه می‌توان دید.

Photo: Kalle Sanner

در ادامه مجموعه هنری زیبایی از دوران طلایی دانمارک از نیمه اول قرن نوزدهم که شامل آثار هنرمندانی همچون ایکرزبرگ ، روربای و کوبکه است خودنمایی می‌کند. در اینجا همچنین مناظر رمانتیک خلق شده توسط مارکوس لارسون، و نقاشی هایی از یاکوب فیلیپ هاکرت و آمالیا لیندگرن را می‌توان مشاهده کرد.

Photo: Kalle Sanner

گالری سرگل مجسمه هایی از یوهان توبیاس سرگل مجسمه ساز برجسته قرن هجدهم سوئد را نشان می دهد. با آموزشی که او به سبک روکوکو فرانسه دیده بود ، وی در زمان سلطنت گوستاو دوم به سمت آرمانهای کلاسیک حرکت کرد ، البته بدون اینکه کاملاً از مفاهیم سبک روکوکو استفاده کند.

رنگ و لعاب ساحل غربی سوئد

وارد طبقه ششم موزه که می شوم با گالری از آثار خلق شده با رنگ های گوتبورگی بر می خورم. در دهه ۱۹۳۰ استفاده از نگرش هنری رنگین‌کمانی در هنر گوتبورگ به نقطه آغاز یک سنت تبدیل شد که جای خود را برای بخش عمده ای از قرن بیستم بر زندگی هنری این شهر گذاشت. رنگهای گوتبورگ بیان شدید و حسی از رنگ دارند. هنرمندان این سبک از رنگ به عنوان ابزار اصلی برای تاثیرگذاری عاطفی بر مخاطب استفاده می‌کنند. شناخته شده ترین هنرمندان این سنت رنگی راگنار ساندبرگ ، اینگه شولر ، ایوان ایوارسون و اُکه یورانسون هستند.

دیدار با رویای قرون وسطایی

ایوار آروسنیوس یک فعالیت هنری کوتاه ، اما غنی و شدید داشت. او با توجه به موضوعاتی که از دنیاهای به اصطلاح پریایی استخراج می‌کرد و با استفاده از افسانه‌ها و تخلیات مورد استقبال قرار گرفت. در اینجا برخی از محبوب ترین آثار او که سرشار از نمادگرایی هستند و همچنین آثار سایر هنرمندان کلیشه بوهمیایی در گوتنبرگ مانند نقاشی نمادین اوله کروس «درخت زندگی» به نمایش درآمده است.

Photo: kalle saneer

از نقاشی هوای دلپذیر آفتابی پاریس تا نارنجی نوردیک

در اواخر قرن نوزدهم ، گوتبورگ شهر برتر هنر در سوئد بود. در دهه ۱۸۸۰ نسل جدیدی از هنرمندان در کشورهای شمال اروپا ظهور کردند. آنها از روش‌های سنتی آموزش آکادمی های هنری ناراضی بودند به پاریس سفر کردند تا با الهام نشات گرفته از آزادی عمل بیشتر هنری نقاشی امپرسونیسمی خلق اثر کنند. آثار هنرمندان جنبش مخالفان مانند ارنست جوزفسون و برونو لیلجفورس در این مجموعه موزه حضور دارند. این بخش همچنین شامل آثاری از هنرمند معتبر بین المللی ادوارد مونک است.

آیا می‌دانید تقریبا همه نقاشان برجسته مدرنیسم سوئدی تحت تعلیم یکی از مشهورترین استادان مدرنیسم آموزش دیده‌اند؟

وارد بخش مدرنیسم سوئدی می‌شوم. در آغاز دهه ۱۹۰۰ اشکال ساده و بی تکلف و رنگ‌های تشدید شده بیان در هنر سوئد برجسته می شود. پیشرفت مدرنیسم در هنر سوئدی در سال ۱۹۰۹ وقتی هنرجویان هنری ماتیس اولین آثار خود را در استکهلم خلق کردند شکل گرفت. در اینجا می توان نقاشی های اولل اولسون هاگالوند ، برور هژورث و سوون اریکس- پسر را مشاهده کرد. این دوره همچنین چندین هنرمند برجسته زن را معرفی کرد؛ از جمله تاثیرگذارترین آنها می‌توان از ورا نیلسون و سیری درکرت نام برد.

Photo: Kalle Sanner

پیشرفت انقلابی به سمت رنگ‌های روان و آزادی بیشتر در نقاشی

در اواسط قرن نوزدهم پاریس مرکز جهان هنر بود. در مجموعه امپرسیونیسم و مدرنیسم فرانسوی می توان نقاشی های هنرمندانی چون دگاس ، سزان ، مونه ، گوگن و ون گوگ را مشاهده کرد. این بخش همچنین شامل آثاری از پیشگامان مدرنیست از جمله رودین ، ​​هنری روسو ، چاگال و لجر است.

Photo: Kalle Sanner

مجموعه خصوصی بی نظیری که صحنه هنر سوئدی را در اواخر قرن نوزدهم تغییر داد

در انتهای طبقه ششم موزه به گالری فورستنبرگ با دیوارهایی قرمز رنگ می‌رسم. مجموعه پونتوس و گوتیلدا فورستنبرگ مهمترین مجموعه هنر معاصر سوئد در اواخر قرن بیستم است. این زوج گردآورندگان هنری و حامیانی بودند که در دهه ۱۸۸۰ و ۱۸۹۰ آثار به اصطلاح مخالفان در هنر پویای نوردیک را می‌خریدند. مخالفان به نسلی از هنرمندان جوان سوئدی می‌گفتند که تحت تاثیر امپرسیونیسم فرانسوی علیه روش‌های سنتی آموزش آکادمی سلطنتی هنر در استکهلم قیام کردند. این مجموعه شامل آثاری از تأثیرگذارترین هنرمندان این دوره مانند ریچارد برگ، آندرس زورن ، کارل لارسون و پرو هاسبرگ است.

Photo: Kalle Sanner

 

موزه هنر گوتنبرگ با مجموعه ای مشهور و بین المللی ، یک برنامه نمایشگاهی خوب ، محلی برای تحقیقاتی عمیق و انتخاب گسترده ای از فعالیت های آموزشی ، یکی از بهترین موزه های اروپای شمالی برای هنرهای تجسمی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید