هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گفتگو با پیمان بانی‌شرکاء هنرمند طراح

پیمان بانی‌شرکاء، متولد تهران | ایران

 

وی تجربیات هنری را خودآموز در کودکی آغاز کرد و فعالیت‌هایی در قالب پروژه‌های خودانگیخته در زمینه‌های نقاشی، تئاتر، کُر و عکاسی در دوران تحصیل تجربه کرد. در سال‌های بعد او فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه‌های گرافیک، گرافیک محیطی، عکاسی، طراحی صنعتی و معماری داخلی ادامه‌ داد. همچنین از سال ۱۳۷۵ تا کنون به تدریس هنر و دیزاین در دانشکده هنر و معماری تهران مرکز، دانشگاه هنر تهران و دانشگاه‌ها و مراکز مختلف آموزش عالی مشغول بوده است.

او در آتلیه طراحی خلاقه خود با رویکردی آفرینشگر و آزاداندیش به خلق آثاری مختلف در زمینه‌های یادشده از سال ۱۳۶۹ مشغول بوده است.

 

آثار برخی هنرمندان تکگویی یکسویه است، رویکرد شما در خلق آثار چگونه است؟

به داوری من آثار هنری گفتمانی چندبعدی بین اثر، خالق، اثرگذار، اثرپذیر و تعاملات بینابینی در جامعه آمیخته با دیدگاه شخصی هنرمند است.

 

در آثار خود تا چه اندازه از جامعه تاثیر میگیرید؟

نمی‌توان گفت به‌ طور مستقیم تاثیر می‌گیرم، اما همانطور که در بالا گفتم همه ما بخشی از جامعه هستیم و تاثیرات به اشکال مختلف و گاهی با ترجمان فردی و فیلترهای شخصی در هنرمند و دیزاینر خلاق شکل می‌گیرد. من هم از این قاعده مستثنی نیستم.

 

به هنرمنددیزاینر خلاق اشاره کردید، خود را کدام میدانید؟

فرقی نمی‌کند، من در فضای ذهنی خود آزاداندیشی و استقلال عمل را دنبال می‌کنم. این فراگرد و فراگشت به شکل فضای خلاقه رخ‌نمود ذهنی دارد. بیان‌های هنر و دیزاین در قالب‌های تعریف‌شده از نظر آکادمیک متفاوت هستند. برای من تفاوت چندانی در معرفی خودم ندارد اما طبیعت پروژه‌های گوناگون سمت و سو و توسعه این آفرینش های ذهنی مرا در فراگرد عینی و زاده شدن انتخاب می‌نماید.

 

نظر شما درباره هنرهای مفهومی و قالبهای امروزی ارائه هنر چیست؟

هر جا که رد پای خلاقیت باشد توجه من را جلب می‌کند. این چند سال تجربیات من توأم با ذهن‌انگیزی، احساسات و سعی بر بیان‌های متفاوت بوده است. ازابتدای امر که به این سمت آمدم هنرهای مفهومی با بیان‌های اثرگذار خود هر روز در جامعه بیشتر توسعه پیدا کرده و مخاطبین خود را یافته است.

 

در رابطه با نمایشگاه گروهی «خودمان» در گالری پل، اثری در قالب ویدیوآرت از شما به نمایش گذاشته شد. لطفا توضیحی پیرامون اثر خود بدهید.

 

این یک بیان ساده مفهومی از انسان امروزی است که درگیر پوسته خویش است، این پوسته به شکل شنلی تماما او را در بر گرفته و وادار به واکنش به کنش‌های تاریخی- اجتماعی می‌کند. در این فراکنش از هویت و وجود تهی گشته و پوسته فرمی خالصی را می‌آفریند.

 

نظر شما راجع به دیگر آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه گروهی «خودمان» چیست؟

نمایشگاه آثار متنوعی را پیرامون «خود» به نمایش گذاشته که هر گدام نگاه شخصی هنرمند و خالق اثر را به نمایش می‌گذارد و من همین تنوع آفرینشگری را نسبت به یک موضوع واحد در خور تحسین می‌دانم.

 

 

در آخر از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید از شما متشکرم.

من هم متقابلا از شما تشکر می‌کنم و جا دارد از جناب آقای متولی و سرکار خانم شعار در مجموعه گالری پل و جناب آقای نجم کیوریتور این نمایشگاه سپاسگزاری کنم.

شایان شعبان

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید