هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

امين فرامرزيان

گفت و گو با امین فرامرزیان

به نظر من بی‌ شک امین فرامرزیان یکی‌ از بهترینهای انیمیشنِ ایران هست. در هر کدام از کارهای امین داستانی وجود دارد، که من به شخصه دوست دارم به صورت سریالی این کارها را دنبال کنم و مانند یک فیلم به آخرش برسم. با دقت خاصی‌ کارهایش به  تصویر کشیده شده. جزئیات کار امین به گونه‌ای هنرمندانه انجام شده که می‌تواند برای مدتی‌ چشم رو خیره به خودش نگاه دارد. خوشحالم که من از طرف هنرگردی این فرصت پیدا کردم تا گفتگویی با این هنرمند داشته باشم.
amin-faramarzian-barbershop-06
سلام امین جان ممنون که وقت خودت در اختیار هنرگردی قرار دادی ، برای اولین سوال  یه بیوگرافی از خودت برامون بگو
امین فرامرزیان، ٣١ ساله، متولد اهواز، دیپلم گرافیک, دانشجوى انصرافى انیمیشن.تصویر سازو کارگردان هنرى
چطور وارد عرصهٔ هنر شدی؟

فکر مى کنم توسط پدر و بیشتر برادر بزرگترم پیام، زمانى که من بچه بودم حرفه اى گرافیک دیزاین رو دنبال مى کرد و من به کاراى خودش و هم دوستانش بسیار علاقه مند بودم، یه زیر زمین کوچیک خونه قدیمى ما داشت که پیام اونجارو مثل یه آتلیه درست کرده بود و شاید مى شه گفت همون آتلیه درهم و برهم منو خیلى به طراحى و گرافیک علاقه مند کرد. در ضمن پدر هم چون تو کار بازیگرى و تئاتر بود من از همون بچه گى باهاش سعى مى کردم بزور هم شده تو جمع هاى هنرى برم که البته همیشه هم منو مى برد.
هنرمند محبوبت کیه؟ چرا؟
 من یه لیست بلند دارم و خیلى هارو هم خودشونو و هم کاراشونو دوست دارم، خلاصش مى شه؛ Jamie Hewlett, Mike Mignola, Jeffrey Jones, Sean Galloway, Sergey Kolesov, Robert Valley, Glen Keane, … و لیست ادامه دارد. از هموطن ها هم بسیار کاراى سهیل دانش اشراقى، حمید بهرامى ٫ فراز شانیار و مهدی علی بیگی رو دوست دارم، البته مطمئنم بازم هست اما الان این عزیزان رو بخاطر مى یارم. من از هر کدوم نکته هایى که برام جذابیت زیادترى داره رو دوست دارم طبیعتا مثلا عاشق دیزاین هاى Mike Mignola یا Jamie Hewlett هستم، یا رنگهاى  Jeffrey Jones
جدی‌ترین انگیزه‌ای که باعث می‌شود به کارت ادامه بعدی چی‌ هست؟
 بسیار سئوال خوبیه فکر مى کنم عشق و علاقه به این کار چون شاید خیلى ها ندونن اما این کار خیلى از لحاظ مالى آینده روشنى نداره بخصوص در ایران که کپى رایت هم معنى نداره متاسفانه، اما به نظرم اگه آدم بتونه بنوعى زندگى روزمره و هنر یش رو بالانس بکنه (که این دغدغه خیلى از هنرمنداست) هنرمند بودن واقعا لذت بخشه و ادامه دادنش شدنى تر!
لطفا کمی‌ در مورد ” story telling” کارهایت توضیح بده
 داستان جوهر تصویر گرى هست ، من ایده هاى زیادى به ذهنم مى رسید که مى خواستم و هنوز هم مى خوام که به انیمیشن تبدیلشون کنم و وقتى دیدم شرایطش رو ندارم گفتم که حداقل تک فریم هم شده مى شه این ایده هارو کار کرد که خیلى جالب واکنش خوبى هم از مخاطب گرفتم که بسیار برام ارزشمنده و از همه تشکر مى کنم بابت لطفشون.
در همهٔ کارهات خطوط تیز وجود داره که  به نظر من یک نوع امضا در کارهات به حساب میاد این خطوط از کجا نشأت میگیره؟
هر هنرمندى با هر تکنیک و سبکى صحبت از شخصیت خودش و فضاى دور برش رو مى کنه معمولا و همه این برداشت ها از فیلتر شخصى یا همون دید هنرمند رد مى شه و شما یه محصول هنرى رو مى بینید و من هم به همین شکل، اگه نخوایم خیلى فلسفیش کنیم اینه که این خطوط تیز و شکننده خیلى به کاراکتر من شبیه هست!
میدونم در ماه گذشته ورکشاپ‌های موفقی‌ در تهران داشتی ،کمی‌ از ورکشاپ‌های که برگزار کردین  برامون توضیح بده
مرسى، امیدوارم نظر دوستانى که شرکت کرده باشند هم همین باشه، ورکشاپ ها بیشتر در مورد مسایل تکنیکى و نحوه انجام کار بوده و فضاى خوب و صمیمى داشته، من سعى کردم نحوه کارم رو به اشتراک بزارم و سئوال ها رو جواب بدم و همونطور که گفتم بهتره از خود شرکت کننده ها پرسید براى نظرشون.
آیا به زودی ورکشاپی در دبی تهران و یا شهر دیگی‌ خواهی‌ داشت؟
تا به امروز من برنامه اى ندارم چون سخت مشغول کار هستم ولى چرا که نه شاید در آینده نزدیک.
در آخر اگر موضوعی هست که دوست داری در موردش صحبت کنی‌ خوشحال میشیم بشنویم
ممنون، براى همه آرزوى شادى، سلامتى و زندگى پر زرق و برق و لذت رو دارم 🙂
amin-faramarzian-p-f-illus02

آنا شاه محمدی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید