هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

آثار زاها حدید در دبى

از تاریخ ١٨ ژانویه تا ٢٩ فبریه آثار آرشیتکت معروف زاها حدید در گالرى لیلا حریر در دبى به نمایش در آمده است. زاها حدید که موسس شرکت زاها حدید آرشیتک و برنده جایزه معتبر پریتزکر در سال ٢٠٠۴ است نمایشگاه خود را در دبى با ارایه مبلمان هاى زیبا و انحصار به فرد ، که هر کدام به نوبه خود امضا این طراح بین المللى را دارند ، در معرض نمایش گذاشته است.
آثار او همان گونه که مى شد حدس زد ،به عقیده من ، سندى محکم است براى به اثبات رساندن این واقعیت که هر ایده اى قابل ساخت است . در این نمایشگاه به وضوح فاصله نزدیک رویا تا حقیقت را مى توان دید. به درستى با این همه پیشرفت در علم مواد و تکنولوژى کم بودن آثارى این چنینى در دنیاى امروزجاى تعجب دارد. زاها حدید را مى توان از معدود طراحانى نامید که تک تک آثارش شجاعت و بى پروایى او را به نمایش مى گذارند. جالب است بدانید که دیوار به دیوار نمایشگاه زاها آثارى از سهراب سپهرى دیده مى شد که بازدید از نمایشگاهاى این دو هنرمند در کنار هم حال و هواى هنرى خوبى به جا مى گذاشت.

کمى بیشتر در مورد زاها حدید بدانیم

زاها حدید با اصلیتى عراقى داراى نام و نشان بین اللمللى است و مى توان از او به عنوان معدود معمارانى نام برد که غیر معمار ها هم نام او را شنیده اند. شهرت جهانى او به سبب طراحى و اجرا ساختمان ها و تدریس در نامدارترین دانشگاه هاى جهان است از جمله AA , Columbia,Harvard, Yale,University of Applied Arts in Vienna. علایق او محدود معمارى نمى شود بلکه اومعمارى را درگیر با رشته هاى دیگر مى داند. او به ارتباط میان معمارى با شهرسازى، محیط زیست ، طراحى فضاى سبز ، زمین شناسى مى پردازد.

زاها حدید همواره پروژه هاى متعددى در سطح بین المللی در حال انجام شدن دارد. به تازگى Oxford University’s Middle East Center به اتمام رسیده است. از دیگر پروژه هاى در حال ساخت حدید مى توان از فرودگاه در چین و موسسه سیلک ریتا در کامبودیا و 520 West 28th street در نیویورک نام برد.

در سال ٢٠١٠ و همچنین سال ٢٠١١ طراحى زاها حدید جایزه Stirling Prize by RIBA را از آن خود کرد. همچنین UNESCO لقب ‘Artist for Peace’ به معنى هنرمندى براى صلح را به او داده است . از طرف فرانسه نیز نشان ‘Commandeur de I’Ordre des Arts et des Letters’ به حدید هدیه شد. مجله تایمز نیز نام وى را به عنوان یکى از صد انسان موثر در جهان آورده است. در سال ٢٠١٢ از طرف ملکه الیزابت نام Dame Commander که برابر همان نام Sir براى آقایان هست را به زاها حدید دادند.
چندى پیش نیز RIBA اعلام کرد که مدال و نشان Royal Gold Medal سال ٢٠١۶ به زاها حدید تعلق خواهد گرفت.

حدید با استفاده از تکنولوژى جدید و اعتقاد به علم روز، شعار معروف خود که “ایده هاى آینده” فضاهاى جدید خلق مى کند. شاید ایده این فضا ها از دید بسیارى قابل نقد باشد و بسیارى از معماران سبک او را نپسندد ولى این را باید به خاطر سپرد که شاید او را از اولین معمارانى مى توان نام برد که شجاعت و علم خلق فضاهایى را دارد که تا قبل از او کمتر به چشم خورده بود.

 

آنا شاه محمدی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید