هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

به بهانه نمایشگاه مارکو گریگوریان در گالری دستان دو

مارک مردی برای همه فصول

گالری دستان +۲ آدینه بیست و یکم خرداد ماه میزبان آثار خاکی مارکو گریگوریان (زاده ۱۹۲۵ روسیه) نقاش، بازیگر و مجموعه دار ارمنی-ایرانی بود. مارک گریگوری نه تنها به تدریس و پژوهش می‌پرداخت، بلکه یکی از افراد بسیار تاثیرگذار در هنر مدرن ایران بود و توانست نقاشی های قهوه‌خانه‌ای را گردآوری کرده و از این سبک حمایت جدی به عمل آورد. او صاحب گالری استتیک در تهران بود و در همان گالری هم به تربیت شاگران پرداخت. گفتنی است که حسین زنده رودی و فرامرز پیلارام از شاگردان او بودند.

وی علاوه بر نمایندگی غرفه ی ایران در بی‌ینال ونیز، در سال ۱۳۳۷ خورشیدی به عنوان عضو هیئت داوران در آن مشارکت داشت. در همان سال هم در ادارهٔ کل هنرهای زیبا به فعالیت مشغول بود و نخستین بی‌ینال تهران را زیر نظر آن اداره برگزار کرد. البته بی‌ینال تهران تنها پنج دوره دوام آورد.

مارک در طی سفرهای متعدد خود به اروپا و امریکا به تجربه‌های زیادی دست زد و نمایشگاه‌های فراوانی برپا کرد و حتی در حدود دهه چهل خورشیدی به تدریس در دانشگاه و برگزاری کنفرانس در مورد هنرهای سنتی ایران پراخت. سپس در سال ۱۳۴۹ خورشیدی از سوی دانشکده‌ی هنرهای زیبا برای تدریس دعوت شد. در آبان ماه سال ۱۳۵۳ خورشیدی گروه نقاشان آزاد را همراه با هنرمندان نامی دوران خود بنیان گذارد. امروزه آثار او در موزه‌های معتبر جهان هم‌چون موزه هنر مدرن نیویورک، متروپولیتن، تیت مدرن، بریتانیا، راکفلر، موزه هنرهای معاصر تهران و گالری ملی ارمنستان نگهداری می‌شوند.

Marcos_Grigorian-honargardi
مارکو گریگوریان – Marcos Grigorian – Մարկոս Գրիգորեան

گریگوریان پس از انقلاب پنجاه و هفت خورشیدی ایران را ترک و کارهای هنری خود را در امریکا دنبال کرد. سپس در سال ۱۹۹۰ میلادی به ارمنستان رفته و موزه خاورمیانه را بنیان نهاد. در این موزه آثاری از ایران باستان و تمدن های ایلام و خطه لرستان نگه‌داری می‌شوند. مارکو گریگوریان سرانجام در روز ۲۷ اوت ۲۰۰۷ میلادی برابر ۵ شهریور ۱۳۸۶ خورشیدی در سن هشتاد و دو سالگی در شهر ایروان ارمنستان درگذشت اما میراثش برای همیشه در خاطره تاریخ هنر ایران و چهان زنده خواهد بود.

dastan plus art gallery honargardi Marcos Grigorian1395
گالری دستان +۲ – روز گشایش

در استیتمنت نمایشگاه “آثار خاکی” به نقل از فرشته دفتری درباره آثار آمده است:

آن‌ها جهانی هستند، بدون این‌که مشتق باشند، و محلی هستند بدون این‌که شکلی تقلیلی قومی باشند

گفتی است این نمایشگاه تا دوازدهم تیر در محل گالری دستان دو برپا است.

کسرا علیها

http://mehrazin.wordpress.com

اینجا بخونید: ir.linkedin.com/pub/kasra-m-aliha/3b/469/797/

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید