هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

آیا با هنر می توان امید ایجاد کرد؟

هنر عرضه کننده‌ی امید

بر اساس دیدگاه آلن دوباتن و جان آرمسترانگ نویسندگان کتاب هنردرمانی “هر چه دشواری های زندگیمان بیشتر باشد، به همان نسبت، تصویر جذاب یک گل، بیشتر تحت تاثیرمان قرار می دهد. اشک هایی که جاری می شود -اگر جاری شود- در واکنش به غم انگیز بودن تصویر نیست، بلکه به دلیل زیبایی آن است. وقتی که با مصائب زندگی آشنا می شویم، زیبایی را بیشتر تحسین می کنیم. هنر چیزهای جلوی رویمان را دلپذیر و جذاب می کند. هنر عرضه کننده‌ی امید است”.
امید داشتن، باور به نتیجهٔ مثبت اتفاق‌ها یا شرایط در زندگی است. امید احساسی است دربارهٔ اینکه می‌توانیم آنچه را که می‌خواهیم، داشته باشیم یا یک اتفاق، بهترین نتیجه را برای ما خواهد داشت.

هنوز هم زندگی – پانزده گل آفتابگردان

لنگر یا گل آفتابگردان

به طور سنتی لنگر به عنوان نماد امید شناخته می شود. لنگر حس نیرومند بودن، صلابت، امنیت و استقامت را انتقال می‌دهد. برای گروهی از مردم، لنگر به این معنا است که با سلامت و موفقیت به خانه می رسند؛ همانند کشتی هایی که فقط در مقصد خود لنگر می اندازند.
از سویی دیگر بنیاد بین‌المللی تحقیق و آموزش درباره افسردگی، گل آفتابگردان را به عنوان نمادی از امید در نظر گرفته است و همه ساله در دوم ماه می میلادی، روز جهانی امید را با حمایت خود با این نماد برگزار می‌کند. مردم در سراسر جهان در چنین روزی گل آفتابگردان می‌کارند.

گل های آفتابگران نام دو مجموعه تابلو از ونسان ون گوگ نقاش هلندی نیز هست. مجموعه اول در پاریس و مجموعه دوم در منطقه آرل واقع در جنوب فرانسه کشیده شده است. در یکی از این تابلوهای مجموعه دوم با نام هنوز هم زندگی، ون‌گوگ در مسیر تداوم مشکلات روحی خود به سال ۱۸۸۹ میلادی، پانزده شاخه آفتابگردان را درون گلدانی زرد با پس زمینه‌ای زرد رنگ کشیده است.

با نگاهی به این تابلو می‌توان دریافت که رنگ زرد تند و زنده‌ای که مشخصه کارهای ون گوگ است با قدرتی کم و زیاد در جای جای تابلو کار شده؛ جایی که امید به صورت ناخودآگاه از درون وجود ون‌گوگ بر روی بوم نقاشی نمایان گردیده است. ون‌گوگ با استفاده از سایه های مختلف رنگ زرد و تغییرات متعدد آن شعری با ابیات متفاوت ولی با کلیتی گویا و یک‌دست آفریده است.

ون‌گوگ این تابلو را به پاس قدردانی از دوست نقاش خود، پل گوگن که مدتی در کنار او در خانه زرد معروف زندگی کرد کشید. انتقال پیامی امیدبخش از منبعی که اصولا با مفهوم امید بیگانه است.

امید یک مهارت قابل یادگیری است، و همه ما این قدرت را داریم که به نزدیکانمان کمک کنیم تا بتوانند هدفمندی و مثبت‌نگری را در زندگی بیاموزند. بالاتر از آن می توانیم این مهارت را‌ برای خود بکار گیریم. خوب دیدن استفاده بهینه از یکی از حواس پنجگانه است برای ایجاد امید در مسیری که به روزهای بهتر ختم می شود.

بنابراین با هم یکبار دیگر گل های آفتابگردان را خوب ببینیم.

رامین سعیدیان

http://www.artresearcher.center

کارشناس ارشد پژوهش‌هنر / raminsaidian@gmail.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید