هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

اجرای صابر ابر در گالری محسن

گالری محسن این هفته میزبان چیدمان و اجرایی از صابر ابر به همراه پانته‌آ پناهی  ها است. این نمایشگاه که با عنوان “از مردم استمداد می‌کنم” عصر پنج‌شنبه به طور خصوصی افتتاح شده بود، آدینه 9 امرداد برای عموم اجرا شد. در این نمایشگاه آگهی های افراد گمشده در دهه 40 به همراه وسایل شخصی مربوط به آن دهه در جعبه‌هایی نمایش داده شدند که صابر ابر آن‌ها را در طی سال ها جمع آوری کرده بود. هم‌چنین فیلم کوتاهی با بازی پانته‌آ پناهی ها و کارگردانی صابر ابر نمایش داده شد. در همین حال در دیگر گوشه‌ی گالری محسن تلفن‌هایی نصب شده بودند که ناخودآگاه حسی از انتظار را به بازدیدکننده القا می‌کردند.

Mohsen_art_gallery_Saber_Abar_I ask people for help_darbast_honargardi_2015 (3) Mohsen_art_gallery_Saber_Abar_I ask people for help_darbast_honargardi_2015 (1) Mohsen_art_gallery_Saber_Abar_I ask people for help_darbast_honargardi_2015 (2)

در پلتفرم داربست در طبقه‌ی بالای سالن اصلی، پرفورمنس صابر ابر و پانته‌آ پناهی ها جریان داشت و هر کدام در دو محفظه‌ی شیشه‌ای مجزا و مجهر به لوازم ابتدایی زندگی، نقش گم شده یا گم کرده‌ای را ایفا می‌کردند. این در حالی بود که صدایی نام افراد گمشده را می‌خواند و موسیقی سال های دور مانند “مرا ببوس” پخش می‌شد. در کل شاید مهم‌ترین نکته‌ی این اجرا امکان تعامل میان بازدیدکنندگان و بازیگران باشد. به گونه‌ای که وقتی مخاطب دست خود را به شیشه می‌چسباند، صابر ابر نیز دستش را دقیقا در همان جا اما پشت شیشه‌ای سرد و ضخیم قرار می‌دهد و این لحظه‌ای است بس ناب و انسانی.

در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

ما همه گم شده ایم.
روزی جایی
دور یا نزدیک.
این نمایشگاه را تقدیم می کنم به همه ی کسانی که گم شده اند.و با تشکر از کسانی که با هنرشان به گمشدگان پرداخته اند.

این نمایشگاه تا 16 امرداد در محل گالری محسن و پلتفرم داربست از ساعت 17 تا 22 بر قرار است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید