هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

اعتراض موزه هنرهای مدرن MoMA به دستور ممنوعیت ورود ترامپ

نمایش مجدد آثار هنرمندان ملل مسلمان در موزه MoMA

در اعتراض محکمی توسط یکی از موسسات فرهنگی مهم بر علیه دستور ترامپ درباره مهاجرت، موزه هنرهای مدرن بخشی از مجموعه آثار گنجینه خود از هنرمندان ملل مسلمان که شهروندانش از ورود به آمریکا منع شده اند، به نمایش گذاشت.

مجسمه “پیامبر”، اثر پرویز تناولی،

پنجشنبه هفته پیش هفت اثر از هنرمندانی چون ابراهیم الصالحی نقاش سودانی، زاها حدید معمار عراقی الاصل و طلا مدنی ویدئو آرتیست ایرانی مقیم لس آنجلس در گالریهای طبقه پنجم MoMA نصب شدند که در واقع چایگزین آثاری از پیکاسو، ماتیس، پیکابیا و چند هنرمند غربی دیگر گردیدند.

“مسجد”، اثر ابراهیم الصالحی
“درگوشی”، اثر طلا مدنی

در کنار هر اثر متنی روی دیوار نصب شده به سادگی قصد موزه را این حرکت بیان می کند: “این اثرِ هنرمندی از ملیتی است که شهروندانش به موجب دستور ریاست جمهوری صادر شده در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷ از ورود به ایالات متحده آمریکا ممنوع شده اند. این یکی از چندین اثر مجموعه موزه است که در گالریهای طبقه پنجم نصب شده تا بر خوشامدگویی و آزادی که نه تنها برای موزه که برای ایالات متحده حیاتی است، تاکید نماید.”

به غیر از حدید و الصالحی، تمامی هنرمندان یا ایرانی بوده یا اصلیت ایرانی دارند. اسامی آنها به شرح زیر هستند: طلا مدنی، پرویز تناولی مجسمه ساز، حسین زده رودی طراح، شیرانا شهبازی عکاس و مارکوس گریگوریان نقاش. علاوه بر این یک مجسمه بزرگ از آلومینیوم و آهن اثر سیاه ارمجانی، هنرمند آمریکایی متولد ایران، در لابی رو به باغ قرار داده شده است.

نقاشی (سمت راست) “من و پدرم”، اثر حسین زنده رودی
بدون عنوان، اثر مارکوس گریگوریان

آثار به نمایش گذاشته شده در طبقه پنجم گسستی در روایت مدرنیسم غربی قبل از ۱۹۴۵ ایجاد کرده است. خیلی به ندرت پیش آمده که موزه هنرهای مدرن توالی نمایش آثار پست مدرنیسم به کوبیسم، دادائیسم و سبکهای پس از آنرا با آثاری از هنر پساجنگ و معاصر قطع نماید. در هفته های آتی نیز آثار دیگری به این مجموعه اضافه خواهند شد.

“المان شماره ۳۰”، اثر سیاه ارمجانی

موزه هنرهای مدرن همچنین درنظر دارد نمایش چهار نمایش از کارگردانانی که ممنوعیت ورود دارند داشته باشد. در بین این فیلمها “الیازرلی” (۱۹۷۴) فیلمی تجربی از کارگردان آلمانی عراقی الاصل کیس الزبیدی و “ستاره ها در نور روز” (۱۹۸۸) اثر اوسامه محمد فیلمساز سوری ساکن پاریس نیز به چشم می خورد.

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید