هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

باب گلداف در اعتراض به کشتار روهینگا نشانش را پس داد

هنرمند و فعال سیاسی نامدار ایرلندی باب گلداف در اعتراض به کشتار مسلمانان روهینگا و آن‌چه که وی عمکرد ضعیف آنگ سان سو چی رهبر میانمار (برمه) نامید، نشان آزادی شهر دوبلین را به مقامات ایرلندی پس داد. این در حالی است که پیش‌تر افراد مشهوری چون خود خانم سوچی، جان اف کندی رئیس جمهوری فقید آمریکا و نلسون ماندلا رهبر مبارزات برابری خواهانه آفریقای جنوبی نیز از دیگر برندگان نشان آزادی دوبلین بوده‌اند. گفتنی است این نشان هر ساله به شخصیت های برجسته جهان اهدا می شود.

باب گلداف که جایزه آزادی دوبلین را به دلیل فعالیت های انسادوستانه خود در سال ۲۰۰۶ دریافت کرده بود، با انتشار بیانیه ای گفت تمایل ندارد در گروهی باشد که آنگ سان سوچی نیز در آن عضویت دارد چرا که او عملکرد ناامید کننده‌ای در برابر بحران روهینگا داشته و شایسته دریافت جایزه آزادی نیست.

آنگ سان سوچی

باب گلداف ایرلندی که خود متولد دوبلین است به شجاعت و صراحت لهجه شهرت دارد، از سکوت و انفعال آنگ سان سوچی در نسل کشی مسلمانان به شدت انتقاد کرد. به گفته گلداف هزاران نفر از خانه و کاشانه خود آواره شدند ولی رهبر میانمار اقدام موثری در این زمینه انجام نداده و چشم‌های خود را روی این فجایع انسانی بسته است. بر اساس گزارش های منابع خبری در ماه‌های اخیر حدود یک میلیون مسلمان روهینگا از میانمار گریخته و به کشورهای مجاور پناه گرفته اند.

باب گلداف یکی دیگر از چهره های مشهوری است که از سازمان‌ها و مراکز بین‌المللی خواسته تمامی عناوین و نشان های افتخاری آنگ سان سوچی را از او پس بگیرند. مقامات شهر دوبلین سرگرم بررسی وضعیت موجود هستند و با توجه به افزایش انتقادها به انگ سان سوچی امکان بازپس‌گیری این نشان نمادین وجود دارد.

آنگ سان سوچی جایزه آزادی شهر دوبلین را در سال ۲۰۱۲ و به دلیل تحمل سالها حصر خانگی، تلاش برای برقراری دموکراسی و مبارزه با نقض حقوق بشر دریافت کرد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید