هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

بازگشت جیمز دین به سینما

بازی پس از مرگ

اگر جیمز دین هنوز زنده بود، امسال تولد ۸۸ سالگی‌اش را جشن می‌گرفت. اما سرنوشت تنها ۲۴ سال به او فرصت زندگی داد اما آوازه‌ای به وی بخشید که ظاهرا نمی‌شود برایش پایانی متصور شد.

جیمز دین در زندگی هنری کوتاه خود تنها در سه فیلم سینمایی “شورش بی‌دلیل” (۱۹۵۵)، شرق عدن (۱۹۵۵) و غول (۱۹۵۶) به ایفای نقش پرداخت و سرانجام روز ۳۰ سپتامبر ۱۹۵۵ هنگامی که سوار خودروی پورشه خود معروف به «حرامزاده کوچولو» بود در اثر تصادف درگذشت و هوادارانش را در بهت و اندوه زیادی فرو برد.

او نه تنها نخستین بازیگری بود که پس از مرگش نامزد جایزه اسکار شد، بلکه تنها هنرپیشه‌ای در طول تاریخ است که این نامزدی دو بار برایش اتفاق افتاده است.

به تازگی هم خبر بازگشت جیمز دین به دنیای سینما توسط یک کمپانی بزرگ هالیوود، هواداران این هنرپیشه‌ی افسانه‌ای هالیوود را به وجد آورده است. قرار است با کمک فناوری تصویر تولید شده توسط رایانه یا سی جی آی، جیمز دین در یک فیلم جدید بازی کند.

این فیلم قطعا برای بسیاری از دوست‌داران دین که با فیلم‌های او خاطره دارند و همین طور برای نسل های جوان‎تر که صرفا تعریف این جوان عصیانگر سینما را شنیده‌‌اند، رخداد بزرگی به شمار می‌آید.

گفته شده کارگردان‌های فیلم، آنتون ارنست و تاتی گولیک طی مذاکراتی حقوق اولیه برای بهره‌گیری از عکس و فیلم‌های جیمز دین را به دست آورده‌اند و موافقیت خانواده‌ی دین را هم کسب کرده‌اند.

به اظهار سازندگان فیلم، جیمز دین که به فرزند یاغی هالیوود معروف است، هنوز از محبوبیت زیادی برخوردار است و نسل‌های بعد مایلند بار دیگر او را روی پرده سینما ببینند.

جیمز دین در ویتنام

داستان فیلم “در جستجوی جک” که جیمز دین قرار است در آن بازی کند، به جنگ ویتنام مربوط می‌شود و فیلمبرداری‌اش از ۱۷ نوامبر آغاز خواهد شد.

 

جیمز دین در فیلم شورش بی دلیل محصول سال ۱۹۵۵ به کارگردانی نیکلاس ری

این در حالی است که بازگشت جیمز دین به برکت تکنیک‌های کامپیوتری به روی پرده سینما با انتقادهای جدی هم روبرو شده است.

برخی از هنرمندان هالیوود مانند کریس ایونس، بازیگر فیلم “کاپتن آمریکا” از تولید این فیلم انتقاد کرده و آن را بی‌شرمانه خوانده‌اند.

البته هالیوود پیش از این هم فیلم‌هایی ساخته بود که در آن هنرپیشگان درگذشته در همان نقش پیشین خود به بازی پرداختند، اما این نخستین بار است که یک هنرپیشه درگذشته ایفای نقشی به کلی تازه را “به عهده” می‌گیرد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید