هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

برگزیدگان چهارمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

برگزیدگان چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی و مسئولان استان قزوین پنجشنبه شب ۲۵ شهریورماه در قزوین معرفی شدند.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اختتامیه چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران با حضور علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی؛ مدیرکل هنرهای تجسمی، هنرمندان خوشنویسی، استاندار و نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با اهدای جوایز برگزیدگان برگزار شد.

علی جنتی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به انجمن خوشنویسان ایران گفت: انجمن خوشنویسان ایران چند سال دچار مشکلات درونی و دوگانگی بود که با تلاش همکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور هنری و دفتر هنرهای تجسمی این دوگانگی و مسایل برطرف شد و امروز همه استادان خوشنویسی با همدلی این هنر را پیش می برند.

جنتی با تاکید بر اهمیت خط در پیشرفت تمدن گفت: به گواهی تاریخ هیچ پدیده آفرینش ساخته دست بشر به اندازه خط و زبان اهمیت ندارد و اگر خط آفریده نمی شد، اندیشه ها انتقال نمی یافت و تمدن به پیش نمی رفت. خط در ایران بعد از اسلام جایگاه مقدسی یافت، خوشنویسی از اصیل ترین هنرهای اسلامی است و همواره محملی برای ارتقای هنرهای دیگر مانند شعر، موسیقی، معماری و … بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره جایگاه خوشنویسی در قزوین گفت: قزوین همواره به عنوان قطب خوشنویسی مطرح بوده است و ضرورت دارد از این ظرفیت که مرکزیت علم و هنر به ویژه کتابت در قزوین است برای توسعه فرهنگی استفاده شود. بنابراین عنوان قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی نباید فقط در عنوان بماند بلکه باید در روح شهر جاری شود و با تدوین طرحی دقیق با مشارکت نهادهای استان و نطر کارشناسان و هنرمندان زمینه تحقق عینی آن فراهم شود.

علی شیرازی؛ هنرمند خوشنویس و از اعضای هیات داوران چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی در ادامه مراسم گفت: از سوی جامعه خوشنویسی کشور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و مدیرکل هنرهای تجسمی و دبیر شورای فرهنگ عمومی به خاطر حل مشکل انجمن خوشنویسان ایران تشکر می کنم.

شیرازی در ادامه افزود: از نخستین دوره دوسالانه تا امروز جوانان خوشنویسی ما به هنرمندان حرفه ای تبدیل شده اند امروز به نسل جوان خوشنویسی افتخار می کنیم. حدود ۷۰ سال پیش جمع کوچکی کلاس هایی برای حفظ خوشنویسی برپا کردند که بعدها به انجمن خوشنویسان تغییر کرد و امروز نزدیک به ۳۰۰ شعبه انجمن در ایران و خارج از کشور فعالیت دارد. خوشنویسی ما در جهان اسلام می درخشد و هنرهای ملی ما به دلیل همنشینی با ادبیات، قرآن و متون دینی اخلاق مدار بوده اند.

شیرازی با اشاره به جایگاه خوشنویسی در قزوین گفت: مهمتر از جایگاه خوشنویسی در قزوین که اهمیت دارد، پیگیری و علاقه مندی مسئولان استان، موقعیت و عنوان پایتخت خوشنویسی را برای این شهر کسب کرد اما برای حفظ این موقعیت می بایست زیرساخت ها را فراهم کرد. تاسیس موزه معاصر خوشنویسی با بخش های مختلف پژوهشکده، نمایشگاه، انتشارات، و … برای این منظور پیشنهاد می شود که با این برنامه ها می توان پایتخت بودن را در این شهر مشاهده کرد.

فریدون همتی؛ استاندار قزوین نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت فرهنگ گفت: فرهنگ می بایست در جامعه تبیین و نهادینه شود ودر غیر این صورت برنامه های اقتصادی، سیاسی و … نتیجه ای نخواهد داشت. حوزه های فرهنگی نقش مرجع دارند و برای جوانان الگو هستند و دولت تدبیر و امید تلاش کرد گام های مهمی در زمینه فرهنگ و هنر بردارد اما به دلیل مشکلات مالی نتوانسته به همه خواسته ها نرسیده است. امیدواریم برای آینده فرهنگی به ویژه دوسالانه خوشنویسی در دوره های بعدی، شرایط مناسب تری فراهم شود.

حمیده زرآبادی؛ نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم در سخنانی با اشاره به اهمیت خوشنویسی و قزوین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد، خانه هنرمندان برای حضور و فعالیت هنرمندان و تعامل آنان در قزوین راه اندازی شود.

اکبر اسکندری نژاد؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران در اختتامیه دوسالانه گفت: قزوین ظرفیت های فراوانی برای خوشنویسی دارد و در چهارمین دوسالانه مسابقه حضور برای نگارش خط برگزار شد تا داوری ها دقیق تر انجام شود.

در ادامه مراسم علی اشرف صندوق آبادی؛ عضو هیات داوران چهارمین دوسالانه بین المللی خوشنویسی ایران بیانیه هیات داوران را خواند و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای تجسمی، هیات داوران دوسالانه و مسئولان استان جوایز برگزیدگان اهدا شد.

در گرایش نستعلیق، سید حیدر موسوی و مصطفی عابدینی(قزوین)، علی خیری، احمد احمدی، رسول آقامیری و مجتبی شریفی(اصفهان)، یادگار خیام(کردستان)، سلیمان میری(تهران)، صفر گالشی(اردبیل)، علیرضا تلجگنانی(فارس) و پیمان سادات نژاد(ایلام) برگزیده شدند. در گرایش شکسته شمس الدین مرادی، مهدی منصوری(ایلام)، غلامعلی گوران(مازندران)، پیمان پارس مهر، بهادر پگاه(قزوین)، هادی پناهی منش(قم)، محمد اندرز(بوشهر) و محمود رحیمی عهد(تهران) جایزه برگزیدگان را دریافت کردند.

در رشته ثلث مجید داستانی، وحید فولادزاده، علی ایرانی و احمد خوانساری (قم)، لیلا وزیری(تهران)، و علی احسان پور(خراسان رضوی) برگزیده شدند و جایزه رشته نسخ را مجید سعیدکافی(تهران)، زهرا میبدی، محمدتقی اسدی(قم)، زهرا شیرازی پور(البرز)، امیر پژمان(فارس) و عذرا عبدالله پور(اصفهان) کسب کردند.

منبع: هنرآنلاین

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید