هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

تحریم اسکار توسط هنرمندان ایرانی

اصغر فرهادی، کارگردان فیلم فروشنده یکی از نامزدهای دریافت جایزه اسکار، با انتقاد از فرمان منع موقت ورود شهروندان ایران و شش کشور دیگر به آمریکا، گفته است که حتی اگر در مورد حضورش در مراسم اسکار استثنایی قائل شوند، دراین مراسم شرکت نخواهد کرد.

آقای فرهادی در متنی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده و رسانه‌های داخلی آن را بازنشر داده‌اند، تأکید کرده که سفرش به آمریکا با «اما و اگرهایی» همراه است که برای او «به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست»، حتی اگر برای سفرش به آمریکا استثنایی قائل شوند.

او در عین حال یادآور شده که قصد تحریم مراسم اسکار را نداشته، چرا که اعضای این آکادمی «مخالف افراطی‌گری و تندروی‌هایی هستند» که این روزها درباره سفر شهروندان کشورهای دیگر به آمریکا در حال اعمال است.

فیلم فروشنده که به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شده، یکی از پنج نامزد اصلی دریافت جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان است.

آقای فرهادی پیشتر در سال ۲۰۱۲ به عنوان تنها کارگردان ایرانی، جایزه اسکار بهترین فلیم غیر انگلیسی زبان را برای «جدایی نادر از سیمین» دریافت کرده است.

در همین حال آکادمی اسکار، احتمال عدم حضور عوامل فیلم فروشنده در مراسم اهدای جوایز اسکار امسال را در پی صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ، نگران‌کننده خوانده است.

پیش از این ترانه علیدوستی، یکی از بازیگران فیلم فروشنده اعلام کرده بود که در اعتراض به سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد.

این واکنش با استقبال علی لاریجانی، رئیس مجلس، روبه‌رو شد و او روز یکشنبه بدون ذکر نام گفت که «موضع هنرمند گرامی‌مان در تحریم حضور در جشنواره هنری آمریکا، نمونه‌ای از غیرت ملی ملت ایران» است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید