هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

تعویق نمایش گران‌ترین نقاشی جهان در لوور ابوظبی

مقامات امارات متحده روز دوشنبه اعلام کردند که نمایش تابلوی مشهور «سالواتور موندی» اثر لئوناردو داوینچی در موزه لوور ابوظبی به تاخیر افتاده و تاریخ دقیق نمایش مشخص نیست.

وزارت فرهنگ و توریسم ابوظبی این خبر را در توئیتر منتشر کرد و افزود که جزئیات بیشتر به زودی اعلام خواهد شد.

تابلوی «سالواتور موندی» نقاشی رنگ و روغن از عیسی مسیح در سبک رنسانس است. معنای اسمش به زبان لاتین یعنی «ناجی دنیا» و پاییز سال گذشته با قیمت رکورد شکن ۴۵۰ میلیون دلار در مزایده ای در نیویورک در رقابتی سخت برای تصاحب آن در نوامبر فروش رفت. سپس معلوم شد که خریدار این اثر یک شاهزاه سعودی بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، قرار بود از این تابلو ۱۸ سپتامبر در شعبه تازه لوور در ابوظبی رونمایی شود، اما به گفته یک روزنامه محلی در آن کشور احتمالا مقامات موزه می خواهند تا ۱۱ نوامبر که سالگرد تاسیس موزه است صبر کنند و در آن موقع تابلو را نمایش دهند.

نقاشی سالواتور موندی قبل (چپ) و بعد از ترمیم و تمیزکاری

خریدار مرموز

باور بر این است که خاندان سلطنتی عربستان سعودی در مزایده موفق به خرید تابلوی «سالواتور موندی» شد. مقامات ابوظبی می گویند که تابلو از سوی موزه ابوظبی خریده شده است.

در زمان فروش این نقاشی شایعات زیادی درباره هویت واقعی خریدار مرموز آن مطرح بود. رسانه‌های آمریکایی ابتدا گزارش دادند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، این تابلو را خریده است. اما خبرگزاری رویترز و رسانه‌های دیگر به سندی دست پیدا کردند که نشان می‌داد شاهزاده بدر بن عبدالله بن فرحان، از بستگان ولیعهد سعودی این نقاشی را به نمایندگی از اداره میراث فرهنگی و گردشگری ابوظبی خریده است.

تابلوی سالواتور موندی سال گذشته در رقابتی سخت در حراجی کریستی در نیویورک فروخته شد.

در هر صورت نمایش تابلو برای این موزه موجب جذب بازدیدکنندگان خواهد شد. ابوظبی به فرانسه ۵۲۵ میلیون دلار پول پرداخت کرده تا در ازای آن اجازه استفاده از نام «لوور» را تا ۳۰ سال آینده داشته باشد. موزه همچنین ۷۵۰ میلیون دلار صرف استخدام مدیران فرانسوی کرده تا بر ۳۰۰ اثر هنری که به امانت گرفته شده است، نظارت داشته باشند.

لئوناردو داوینچی پانصد سال پیش از دنیا رفته و کمتر از ۲۰ اثر از او به جا مانده است. اصالت سالواتور موندی به عنوان یکی از آثار داوینچی پیش از این مورد تردید بوده است و حتی پیش‌تر تصور می‌شد که یکی از شاگردان او این پرتره را کشیده اما کارشناسان معتبر اکنون می‌گویند اصالت این اثر بدون تردید قابل تایید است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید