هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

تهران مقصد مونالیزا نیست

مونالیزا شاهکار لئوناردو دا وینچی قرار است به زودی در دیگر مراکز فرهنگی جهان نمایش داده شود.

این اثر که از آن به عنوان پربازدیدترین تابلوی جهان یاد می‌شود، برای نخستین بار پس از ۴۴ سال، خانه‌ی خود را در موزه لوور پاریس ترک می‌کند و به دلیل هم‌زمانی با نمایشگاه «موزه لوور در تهران» که روز سه‌شنبه ۱۴ اسفند در تهران گشایش می‌یابد، این ابهام به وجود آمده بود که احتمالا مقصد بعدی مونالیزا هم تهران باشد اما سپس مشخص شد که این گونه نیست و مونالیزا قرار نیست به ایران بیاید. گفتنی است «ژان ایو لودریان» وزیر امورخارجه جمهوری فرانسه که قرار است برای دیداری کوتاه وارد تهران شود، نمایشگاه «موزه لوور در تهران» را در محل «موزه ملی ایران» می‌گشاید.

در این نمایشگاه، ۵۰ اثر برگزیده از جمله مجسمه «پادیمائس با لوح هروس در دست» اثری از مصر باستان قرن چهار پیش از میلاد، یا «می‌نرو» نمونه‌ای از مجسمه‌سازی طبیعت‌گرای «رم» باستان، که به قرن دو پس از میلاد نسبت داده می‌شود، به مدت چهارماه در معرض تماشا قرار خواهند گرفت.

«فرانسواز نیسن» وزیر فرهنگ فرانسه روز گذشته در مصاحبه با رادیو «اروپا -۱» فرانسه گفت در باره به سفر فرستادن مونا لیزا با رئیس موزه لوور مذاکره کرده و به طور جدی معتقد است که فرانسه باید این اثر «لئوناردو» را همراه با دیگر شاهکارهای فرهنگ فرانسه، در کشورهای دیگر نمایش دهد.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای به خبرگزاری دولتی «میراث فرهنگی» گفت قرارداد گشایش نمایشگاهی از برگزیده‌های لوور در تهران، در اسفندماه سال گذشته میان معاونت میراث فرهنگی و مدیر موزه لوور امضا شد.

کارگر هم‌چنین افزود نمایشگاهی از آثار برگزیده هنر ایران در دوره قاجار نیز فرودین ماه امسال در موزه لوور پاریس افتتاح خواهد شد که تمام هزینه‌های آن را موزه لوور تقبل کرده است و هم‌چنین کشورهای دیگر، از جمله ارمنستان، و کره جنوبی نیز طی سال ۱۳۹۷ در تهران نمایشگاه‌های هنری دایر خواهند کرد و جمهوری اسلامی از مکزیک هم برای این کار دعوت کرده است.

جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران، گفت آثار نمایشگاه «لوور در تهران» روز ۲۹ بهمن وارد ایران شد.

بنا به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، آثار نمایشگاه شامل بیش از ۵۰ پیکره، نقش برجسته، ظرف، تابلو نقاشی، چاپ سنگی و دیگر آثار تاریخی است که از میان آن ها دو شئ شامل یک تبر مفرغی با کتیبه شاه ایلامی «اونتاش ناپیریشا» و دیگری شئ مفرغی از لرستان مربوط به ایران است، و سایر آثار به فرانسه، ایتالیا، اتریش، آلمان، هلند، مصر، ترکیه، سوریه، عراق و هند مربوط هستند.
نینا رضایی، مسئول نمایشگاه‌های موزه ملی ایران، گفت این نمایشگاه از لحاظ تنوع و گستره جغرافیایی آثار در میان نمایشگاه‌های خارجی موزه ملی ایران بی‌نظیر است.

روزنامه «گاردین» در گزارشی یادآور شد که برای مقامات فرهنگی دولت لیبرال حاکم بر فرانسه از جمله فرانسواز نیسن، وزیر فرهنگ، به خارج فرستادن گنجینه‌های هنری مثل تابلوی مونا لیزا یک اولویت است، در حالیکه امتناع از سهیم شدن این آثار با کشورهای دیگر، تبعیض‌آمیز است.

خانم نیسن در مصاحبه با رادیو اروپا-۱ گفت سهیم شدن میراث فرهنگی فرانسه با دیگران، سریع‌ترین راه برای پایان بخشیدن به این تبعیض است.

مونا لیزا واپسین بار در سال ۱۹۷۴ به سفر برده شد و در نمایشگاه‌هائی در توکیو و مسکو به نمایش در آمد و ده سال پیش از آن، در سال ۱۹۶۳، به شهرهای نیویورک و واشنگتن در آمریکا سفر کرد.

«مونا لیزا» هر چند که اکنون از دارائی‌های عمده فرانسه است، اما به نظر کارشناسان هنری، در ایتالیا و در شهر هنرپرور «فلورانس» به وجودآمده است.

دو سال پیش، دولت سوسیالیست فرانسه با درخواست شهر فلورانس ایتالیا برای بازگرداندن موقت تابلوی داوینچی به شهری که کارشناسان آن را زادگاه تابلو می‌دانند، مخالفت کرد.

پایگاه خبری «آرت نت» در نیویورک می‌نویسد فعلا برنامه‌ای برای خارج کردن مونا لیزا از مرزهای فرانسه وجود ندارد ولی «سیلوی‌یان روبرت»‌ شهردار شهر «لنز» در شمال فرانسه، کارزار دامنه‌داری را برای جلب موافقت مقامات موزه «لوور» به انتقال مونا لیزا به شعبه موزه لوور در شهر لنزآغاز کرده است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید