هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

جایزه خداوندگار موسیقی بنیاد آقاخان برای محمدرضا شجریان

خداوندگار موسیقی

جشنواره موسیقی بنیاد آقاخان جایزه ویژه خداوندگار موسیقی را به محمد رضا شجریان، خواننده و نوازنده موسیقی سنتی ایران تقدیم کرده است.

هیات داوران جشنواره جوایز موسیقی بنیاد آقاخان در بیانیه ای علت تقدیم این جایزه به آقای شجریان را نقش آفرینی پیوسته او در غنی کردن میراث موسیقیایی بشر، استادی بی همتای او در موسیقی و تاثیرگذاری اجتماعی او به عنوان یک موسیقی دان و معلم در ایران و خارج از مرزهای این کشور عنوان کرده است.

جشنواره جوایز موسیقی بنیاد آقاخان از ۲۹ تا ۳۱ مارس، ۹-۱۱ فروردین در لیسبون، پایتخت پرتغال برگزار شد. هدف از اعطای جوایز موسیقی آقاخان، تقدیر از دستاوردهای هنرمندان در حفظ و احیای میراث موسیقیایی جهان اسلام است. این جوایز از سوی بنیاد آقاخان که یک بنیاد غیردولتی وابسته به رهبر دینی شیعیان اسماعیلی است، اعطا می شود.

در این جشنواره همچنین داریوش طلایی، نوازنده ایرانی تار و سه تار جایزه ویژه دریافت کرد. علت اعطای این جایزه به آقای طلایی قدردانی از تلاش های او در اشاعه نقش سنتی تار از طریق فعالیت های آموزشی، موسیقیایی و علمی عنوان شده است.

شاهو عندلیبی نوازنده نی، آرش محافظ نوازنده سنتور، رضا پرویززاده نوازنده کمانچه و نسیم سیابی در رشته آواز، از دیگر دریافت کنندگان ایرانی جوایز موسیقی بنیاد آقاخان بودند.

اجرای مرغ سحر

محمدرضا شجریان در مراسم اعطای جایزه در لیسبون حضور نداشت و پسرش همایون، در یک پیام تصویری از طرف پدرش از برگزارکنندگان تشکر کرد.

مژگان شجریان، دختر محمد رضا شجریان نیز در این مراسم به همراه گروهی از نوازندگان ایرانی ترانه مرغ سحر را اجرا کرد. مژگان شجریان به نمایندگی از پدرش این جایزه را دریافت کرده است.

علاوه بر خانم شجریان، هنرمندان دیگری نیز در این مراسم اجرا داشتند. در مراسم جوایز موسیقی آقاخان در مجموع از ۲۳ هنرمند از ۱۳ کشور تقدیر شد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید