هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

جایی که کودکان می‌خوابند

باز هم جنگ

برخلاف عمر طولانی بشر و فهرست بلند ادعاهای انسان امروزی، همچنان شاهد جنایات بی‌شمار انسان‌ها علیه یکدیگر هستیم. جنگ پشت جنگ و خشونت پشت خشونت، دیگر بخشی جدایی ناپذیر از اخبار روزانه ماست. هیچ فرقی هم ندارد که ساکن بغداد باشیم یا نیویرک یا ژنو، اخبار خشونت مانند سایه ما را دنبال می‌کنند. در این میان کم نیستند هنرمندان شجاعی که با گذشت از جان خود، از واقعیت‌های پشت جبهه‌های جنگ و اتفاقات تروریستی عکاسی کرده و به ما هشدار می‎دهند. در این مقاله به معرفی هنرمندی می‌پردازیم که اگرچه به جبهه جنگ نرفته است، اما از واقعیت‌های تلخ و رنج آور کودکانی می‌گوید که بر اثر جنگ آسیب دیده اند.

Magnus Wennman_syrian war_honargardi_artevents_photography_2015_1394 (1)

عکاسی از احساس کودکان

عکاس معروف سوئدی، مگنوس ونمن که تا کنون جوایز زیادی را از آن خود کرده است، در یکی از تازه‌ترین آثار خود، مجموعه‌ای از عکس های کودکان آواره‌ی سوری را در روزنامه “افتونبادت” منتشر کرده و در آن به موضوع احساسات کودکان آواره‌ای پرداخته است که بر اثر جنگ از کشور خود گریخته‌اند؛ کودکانی که مجبورند بر خلاف تمامی قوانین حقوق بشری، روز و شب را با غیرانسانی ترین حالت ممکن سپری کرده و برای زنده ماندن تلاش کنند. ونمن برای تهیه این مجموعه با سفر به اروپا و بازدید از کمپ آوارگان سوری تلاش دارد تا مستندی از واقعیت آن‌چه را که بر این کودکان بی‌گناه می‌رود را به تصویر بکشد.

Magnus Wennman_syrian war_honargardi_artevents_photography_2015_1394 (2)

وی در توضیحات این مجموعه عکس با اشاره به جنگ پنج ساله سوریه از آمار آواره شدن بیش از دو میلیون کودک خبر می‌دهد. ونمن با درخواست از برخی کودکان از محل خواب آن‌ها عکاسی کرده است.

Magnus Wennman_syrian war_honargardi_artevents_photography_2015_1394 (14)

این عکس ها در حالی گرفته شده‌اند که روزی این کودکان در اتاق خوابشان تخت خواب داشته‌اند و قرار بوده امروز به جای خوابیدن در جایی سرد و تاریک، زیر نور چراغ خانه خود به خواب روند.

Magnus Wennman_syrian war_honargardi_artevents_photography_2015_1394 (21)

هدف وی از ارائه این مجموعه، دریافت کمک‌های مردمی برای کودکانی است که قربانی خشونت‌های حکومت ها شده‌اند. به همین منظور افرادی که ساکن اروپا هستند، می‌توانند با مطالعه راهنما و فرستادن پیامک، به کمک مالی خود را واریز نمایند.

Magnus Wennman_syrian war_honargardi_artevents_photography_2015_1394 (4)

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید