هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

جنجال تحریم فیلم مولان برای دیزنی

هم‌زمان با آغاز پخش فیلم مولان ساخته‌ی دیزنی، موج تازه‌ای از اعتراضات به راه افتاده است.

بسیاری از کنشگران حقوق بشر در اعتراض به نقض حقوق بشر توسط حرب کمونیست چین خواستار تحریم این فیلم شده اند؛ خواسته‌ای که پشتیبانی شماری از مقامات سیاسی را نیز به همراه داشته است.

فیلم مولان در اصل از روی پویانمایی دههٔ ۹۰ شرکت دیزنی به همین نام ساخته شده است. این فیلم روایت‌گر زندگی دختر جوانی است که در هنگام حمله‌ی مغول‌ها به چین، خود را پسر جا می‌زند تا بتواند به‌جای پدر بیمارش به میدان جنگ برود.

اما منتقدان و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، بر این نکته انگشت گذاشته‌اند که در عنوان‌بندی پایان فیلم از نهادهای حزب کمونیست چین،‌ مستقر در ایالت اویغورنشین ژین‌ژیانگ، سپاسگزاری شده است. این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، این نهادها مسئول مسئول سرکوب بیش از ۱ میلیون مسلمان از اقلیت‌هایی چون ایغور و قزاق هستند. البته دولت چین، این اماکن را اردوگاه‌های بازپروری می‌خواند.

درخواست معترضان به تحریم مولان

اما در اصل اعتراض‌ها از چند ماه پیش از نمایش مولان آغاز شده بود.‌ زمانی که لیو ایفی، ستارهٔ زن فیلم، از نیرو‌های پلیس هنک‌کنگ تقدیر کرد؛ نیروهایی که به‌علت سرکوب معترضان این کشور مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری هستند.

اظهارنظرهای لیو ییفی، ستاره فیلم اکشن مولان در پشتیبانی از پلیس هنگ‌کنگ باعث رنجش دموکراسی خواهان هنگ‌کنگ شده است.

کمپانی دیزنی هنوز در این باره واکنشی نشان نداده است. مولان از روز گذشته در سراسر چین اکران شده است.

این فیلم پیشتر با درخواست تحریم در برخی از کشورهای آسیایی روبرو شد و حتی فعالان تایلندی و تایوانی هم گفتند که کسی به تماشای فیلم مولان نرود.

درگیری‌های ریشه‌دار دیزنی با چین

البته این مورد نخستین درگیری شرکت عظیم دیزنی با مقامات چینی نیست. برای مثال در سال ۱۹۹۷ که فیلم کاندون ساخته شد، مقامات چینی از این ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی رنجیدند چرا که اسباب دلسوزی تماشاگران برای دالایی‌لاما را مهیا کرده بود.چینی‌ها هم به تلافی به مدت یک سال فیلم‌های هالیوودی را تحریم کردند.

در نمونه‌ای دیگر هم در سال ۲۰۱۶ تهیه‌کنندگان فیلم دکتر استرنج، شخصیتی را که اصالت تبتی داشت از فیلمنامه حذف کردند تا به دل دولتمردان چین را به دست آورند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید