هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

دستگاه هاى مکانیکى هنرى در گالرى M.A.D

گالرى M.A.D که به تازگى در سرکال اونیو دبى بازگشایى شده است حال و هواى متفاوتى نسبت به دیگر گالرى هاى پیرامون خود دارد. همان گونه که از نام گالری پیداست، تمامى آثار مکانیکى هستند و به محض ورود با مجموعه اى  از ماشین هاى مکانیکى روبه رومى شویم که به چشم هم آشنا مى آیند و هم غریب. گویى با ماشین زمان وارد دنیایى مکانیکى شده‌ایم که وسایل عادى مثل ساعت و یا موتور شکل پیشرفته تر و عجیب ترى به خود گرفته اند.

mad gallery_dubai_honargardi_artevents_2016 (1)

ماکسیمیلیان بوسیر، هنرمند سویسى که به تازگى از وى گزارشى در نیویورک تایمز منتشر شده است، صاحب و کیوریتر گالرى M.A.D  است. وى در روز افتتاحیه قصد خود را از بازگشایى این گالرى چنین بیان کرد:

همیشه بهتر است آثار و اهدافت را نشان بدهى تا بخواهى توصیح بدهى. گالرى M.A.D مکانى است که هنرمندانى خاص که گویى فضایى هستند و با دنیاى انسان هاى معمولى متفاوتند را دور هم جمع مى کند تا یگانگى هنرشان را در معرض دید هنردوستان بگذارند

ماکسیمیان بوسیر – موسس شرکت MB&F – در اکتبر ٢٠١١، یک گالرى به همین نام M.A.D هم در ژنو برپا کرد. دومین گالرى وى در سال ٢٠١۴ در تایوان بر پا شد و حالا با همین نام در دبى مشغول کار شده اند. بوسیر مى گوید در ابتدا بازگشایى اولین گالرى، من و همکارانم آرزو داشتیم کسانى پیدا شوند که متوجه آثار ما بشوند. حتى امید به این نداشتیم که کسى وارد گالرى شود. اما سه سال بعد همه چیز تغییر کرد. آن ها در جهان شناخته شده و طرفداران خود را پیدا کردند. تا کنون ١۵٠٠٠ از این گالرى دیدن کرده اند و بیش از هزار اثر هنرى-مکانیکى توسط بیست هنرمند خلق شده اند.

mad gallery_dubai_honargardi_artevents_2016 (2)

او و همکارانش اعتقاد دارند که ماشین هاى مکانیکى مى توانند هنرمندانه به آثار خاص هنرى مبدل گردند.

ماکسیمیلیان بوسیر بر این باور است که تنها اشیا نیستند که بخش هنرى یک اثر را مى سازند، بلکه هر یک از این آثار هنرى داستانى از زندگى هنرمند آن را بیان مى کنند. او مى گوید:

شما در این گالرى تنها بازدید کننده اثر هنرى نیستید ، بلکه در واقع قسمتى از زندگى خالق اثر را مشاهده مى کنید

mad gallery_dubai_honargardi_artevents_2016 (3)
عکاس: آنا شاه محمدی

براى مثال موتورى که در وسط سالن گالرى از بقیه آثار بیشتر خود نمایى مى کرد توسط هنرمند ژاپنى، به نام شیکارا ناگاتا خلق شده است. ماکسیمیلیان موتور هاى وى را در اینترنت دیده بود و با ایمیلى که از وى پیدا کرده بود با او قرار مى گذارد و به توکیو سفر مى کند تا با خالق این موتورها دیدن کند. شیکارا ناغاتا در جزیره اى که ١٨ ساعت با توکیو فاصله دارد زندگى مى کرده و تا به حال پنج موتور طراحى کرده بوده که هىچ کدام را نتوانسته بود بفروشت. همسر و نردیکانش او را ترک کردند زیرا او هیچ گاه از ساختن موتورهایش دست نکشید.

 

  • در نمایشگاه حال حاضر دبى آثارى از این هنرمندان به چشم مى خورد:

ماکسیمیلیان بوسیر  ( starfleet Machine Chocolate) و ( Melchior)

شیا هانگ ( To poseidon)

فرانک بوشوالد (آثار وى چراغ هاى مکانیکى هستند)

لیکینگلاند ( Applause Machine) ( Fingers MK III)

کوینتن کارنیل ( Apesanteur III) (Infini

شیکارا ناگاتا ( Chicara Art ONE)

اتش ام ۶ آر تى

آنا شاه محمدی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید