هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

رولینگ استونز در سیاره بهرام

اگر تاکنون معنای جاودانگی برای هنرمندان راهیابی به کتب تاریخ هنر بود، به تازگی ناسا این تعریف را یک پله ارتقا داده و درج نام در نقشه‌ی سیاره بهرام یا مریخ هم به سیاهه‌ی آرزوها افزوده است.

به گزارش سی‌ان‌ان ناسا یا اداره کل ملی هوانوردی و فضا، سنگی را سیاره‌ی سرخ با عنوان گروه موسیقی راک رولینگ استونز نام نهاده است. این خبر را بازیگر سرشناس، رابرت داونی جونیور درست پیش از کنسرت گروه رولینگ استونز در پاسادینای کالیفرنیا اعلام کرده است. سپس میک جگر، خواننده این گروه، به تماشاچیان گفته:

ناسا چیزی را به ما داد که همواره آرزویش را داشتیم: سنگی به نام خودمان روی بهرام! باورم نمی شود! دلم می خواهد آن را به زمین بیاورم و روی تاقچه بالای شومینه قرار دهم.

سنگ غلتان

ماجرای این سنگ از این قرار است که در روز بیست و ششم ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ هنگامی که بهرام نورد «این‌سایت» بر سطح این سیاره نشست، سنگی را حدود ۱ متر آن طرفتر غلتاند و به این ترتیب آن سنگ را به معنای واقعی به یک سنگ غلتان، یا «رولینگ استون»، تبدیل کرد.

به گفته ناسا، این بیشترین مقدار جابه‌جایی یک سنگ در جریان فرود آمدن یک فضاپیما بر سیاره‌ای دیگر بوده است.

البته ناسا اعلام کرده است که این نام رسمی نیست؛ چرا که نام‌های رسمی و علمی مکان ها و اشیاء سامانه‌ی خورشیدی توسط اتحادیه بین المللی اخترشناسی تعیین می‌شوند.

با این حال، نام رولینگ استونز بر نقشه های استفاده شده توسط دانشمندان ناسا ثبت شده است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید