هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

رکن‌الدین خسروی کارگردان تئاتر درگذشت

رکن‌الدین خسروی کارگردان تئاتر ایران و از پیشگامان تئاتر دانشگاهی در ۸۷ سالگی در لندن درگذشت.

او که در بیست سال گذشته در لندن زندگی می‌کرد، در سال‌های پایانی عمر به آلزایمر مبتلا شده بود.

آقای خسروی، متولد ۱۳۰۸ در تهران، پس از دیپلم وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد، اما در میانه راه این رشته را رها کرد و در رشته ادبیات فارسی ادامه تحصیل داد. او پس از فارغ التحصیلی از دانشکده ادبیات، در کلاس‌های نمایش مهدی محمدی فروغ شرکت کرد.

در سال ۱۳۳۷ نخستین کار خود با عنوان “جایی که صلیب گذاشت شد” نوشته یوجین اونیل را در اداره هنرهای دراماتیک به روی صحنه برد.

او بار دیگر در سال ۱۳۴۷ وارد دانشگاه شد و این بار در رشته کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ التحصیل شد . بلافاصله تدریس در این دانشکده را آغاز کرد. در اواخر دهه ۱۳۴۰ به لندن رفت و زیر نظر پیتر بروک، کارگردان مشهور بریتانیایی در رشته کارگردانی تئاتر در دراما سنتر فارغ التحصیل شد.

رکن‌الدین خسروی پس از بازگشت به ایران علاوه بر ادامه کارگردانی ده‌‍‌ها نمایش، ترجمه آثار نمایشی را در دست گرفت. او در سال ۱۳۶۰ از اداره تئاتر بازنشسته شد و تا زمان مهاجرتش به لندن در سال ۱۳۷۵ چندین نمایش بر روی صحنه برد و یا برای تلویزیون ایران کارگردانی کرد.

جمشید مشایخی در مراسم تقدیر از رکن‌الدین خسروی در شهریور ماه ۱۳۸۹ در تهران

خسروی علاوه بر اجرای آثاری نمایش‌نامه نویسانی چون آنتون چخوف، ژان پل سارتر، آگوست استریندبرگ کارهای از نویسندگان ایرانی از جمله اکبر رادی و غلامحسین ساعدی نیز بر روی صحنه برد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید