هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

زنان هنرمند در کونستهاله بیلفلد آلمان

میزبانی آثار بانوان هنرمند اواخر قرن 19 تا دهه 1930

موزه کونستهاله بیلفلد آثار بانوان هنرمند اواخر قرن 19 تا دهه ی 1930 آلمان همراه با آثار برگزیده ی همتایان معاصرشان را به نمایش می گذارد. نمایشگاه نشان دهنده‌ی نقش زنان در توسعه ی هنر آلمان در بازه ی زمانی 120 سال بوده که نگاهی نیز به نقش کشف نشده‌ی آنها در تاریخ هنر جهانی دارد.

برعکس هنرمردان، که به راحتی اجازه آموزش در دانشگاههای هنر را داشتند، مسیر آموزش برای بانوان هنرمند با استعداد از حدود 1900 میلادی با نبردشان برای به رسمین شناختن آنها برای آموزش و هنرمند مستقل بودن، آغاز گشت. درحالی که جامعه به صورت طبیعی حتا معمولی ترین هنرمند آقا را به رسمیت شناخته و به او احترام می گذاشت، بانوان برای رسیدن به وضعیت حرفه ای خود، باید بر علیه جهل، عدم درک صحیح، طرد شدگی اجتماعی و وظایف خانوادگی بجنگند.

Paula Modersohn-Becker_honargardi_artevents_germany
پائولا مودرزون بکر Paula Modersohn-Becker – 1897

علیرغم تمامی موانع، لیست اسامی بانوان هنرمندی که مدرنیسم را به آلمان آوردند، بلند و بالاست و نام های پر آوازه ای چون Käthe Kollwitz، Paula Modersohn-Becker، Gabriele Münter، Ida Kerkovius، Hannah Höch و Meret Oppenheim درآن به چشم می خورد. لیستی حتا پرتعداد تر از هنرمندانی وجود دارد که امروزه چندان شناخته شده نبوده و آثارشان از بین رفته یا به دست فراموشی سپرده شده است که علاوه بر هنرمندان فوق، آثار بانوان کمتر شناخته شده ای مانند (Dorothea Maetzel-Johannsen)،  Dodo (Dörte Clara Wolff) و  Maria Caspar-Filser نیز به نمایش گذاشته شده است.

Maria-Lassnig_honargardi_artevents_germany
ماریا لَسنیگ Maria Lassnig – 1972

از سال 1945 به بعد تا انتهای قرن بیستم، نقاشی نسبت به هنرهای دیگری چون ویدئو، هنر اجرایی (پرفورمنس) و چیدمان نزد بانوان هنرمند آلمان غربی از رونق بیشتری برخوردار بوده است. از دهه ی 1960 گفته می شد که نقاشی به انتهای کار خود رسیده و در دهه ی 1970 میلادی دیگر مدیوم مناسبی برای برخورد با دنیای هنری تحت سلطه ی مردان نبود. ویدئو، عکس و فیلم زمینه هایی بودند که بانوان هنرمند با کمک آنها ساختارهای فعلی جامعه و نقش های جنسیتی را به چالش می کشیدند. بخش دوم نمایش اختصاص به ارائه ی آثار نقاشانی چون Meret Oppenheim، Maria Lassnig، Christa Näher، Leiko Ikemura ، Karin Kneffel و Sophie von Hellermann داشته که همچون پیشینیان کلاسیک شان اغلب نادیده گرفته شده یا به فراموشی سپرده شده اند. اما با این حال آن‌ها حرفه ی خود را در طول دوره ی ضدیت با نقاشی دنبال کرده و تا به امروز نیز آنرا ادامه داده اند، به گونه‌ای که بخش مهمی از موقعیت نقاشی در آلمان معاصر را ارائه می کنند.

برای آشنایی بیشتر با این نمایشگاه می‌توانید به ویدئویی در این زمینه توجه کنید:

بنای این موزه به تنهای قابل توجه است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به نقشه گوگل مراجعه کنید:

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید