هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

ساختمان پلاسکو فروریخت

این ساختمان صبح پنجشنبه، ۳۰ دی (۱۹ ژانویه)، دچار آتش‌سوزی شده بود و منابع خبری ایران تصاویری از تلاش آتش‌نشانان برای خاموش کردن آتش را منتشر کرده بودند. براساس گزارش‌های قبلی، آتش‌سوزی در طبقات نهم به بالای این ساختمان را فرا گرفته بود هر چند ساعاتی بعد، سازمان آتش‌نشانی اعلام کرد که آتش را فرونشانده است.

کوتاه مدتی پس از آن، برخی خبرگزاری‌های داخلی گزارش کردند که آتش دوباره شعله‌ور شده و ساختمان فرو ریخته است. خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است که شدت آتش‌سوزی به حدی است که دود ناشی از آن تا چند کیلومتری محل قابل دیدن است.

به گزارش تلویزیون جمهوری اسلامی، هنگام فروریختن ساختمان، تعدادی از ماموران آتش‌نشانی در داخل ساختمان بودند و احتمال دارد زیر آوار مانده باشند. خبرگزاری تسنیم از مصدوم شدن حدود دویست نفر در این حادثه خبر داده است.

ساختمان پلاسکو در خیابان اسلامبول (استانبول) واقع شده و یکی ازمراکز عمده توزیع پوشاک در تهران محسوب می‌شد و احتمالا وجود مواد قابل اشتعال به گسترش آتش منجر شد.

وقوع آتش‌سوزی باعث ایجاد ترافیک سنگین در خیابان‌های محل به خصوص تقاطع خیابان جمهوری و فردوسی شده و پلیس محدودیت‌های ترافیکی ویژه‌ای را در محل به اجرا گذاشته بود.

ساختمان یا پاساژ پلاسکو با هفده طبقه، از جمله اولین ساختمان‌های مرتفع در ایران است که در سال ۱۳۴۲ تکمیل شد.

این ساختمان توسط حبیب‌الله القانیان ساخته شد که سازنده و مالک ساختمان مرتفع دیگری به نام ساختمان آلومینیوم نیز بود. القانیان، که از تاجران و صاحبان صنایع عمده ایران بود، ریاست انجمن یهودیان ایران را هم برعهده داشت. حبیب‌الله القانیان اولین کارخانه تولید لوازم پلاستیکی را با نام پلاسکو و اولین کارخانه تولید پروفیل آلومینیوم را در ایران تاسیس کرد. اموال حبیب‌الله القانیان، از جمله ساختمان پلاسکو پس از انقلاب در اختیار بنیاد مستعضفان قرار گرفت.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید