هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

ساز های کوبه ای 1

سازهای کوبه ای

1.سازهای بدون نواک معین

2.سازهای دارای نواک معین

 

سازهای بدون نواک معین

1.سازهای زنگوله ای: استفاده از سازهای زنگوله ای در اشکال مختلف از جنس چوب/فلزو…..طی قرون متمادی در بسیاری از کشورها رواج داشته است.

music-kobei-honargardi-1

 

2.گانگ: این ساز صفحه فلزی مدوری است که معمولا در اندازه های بزرگ و کوچک ساخته می شود و توسط کوبه یا مضرابی مخصوص نواخته می شود.

music-kobei-honargardi-2

 

3.سنج: این ساز در سه نوع وجود دارد. سنج تنهای آویخته که توسط چوبه به صدا در می آید.سنج جفتی که توسط پدال ونوع سوم سنج دستی که از به هم کوبیدن هم به صدا در می آید.

music-kobei-honargardi-3-1 music-kobei-honargardi-3-2

 

4.کاستانیت: نام دیگر این ساز قاشقک است که از جنس چوب آبنوس ویا شاه بلوط ودر اشکال و اندازه های گوناگون می باشد.کاربرد اصلی کاستانیت ها در موسیقی اسپانیایی است و در ارکستر نیز گاهی برای گرفتن طعم همین نوع موسیقی به کار می رود.

music-kobei-honargardi-4

 

5.ماراکوس: یا مالاکوس از جمله سازهای منطقه ی آمریکای لاتین است که بیش تر در موسیقی رقص و پای کوبی همان مناطق کاربرد دارد.که در دو نوع جفتی و تنها کاربرد دارد.

music-kobei-honargardi-5

 

6.تری انگل: یا مثلث که از حدود 200 سال پیش در ارکستر مورد توجه قرار گرفت.تولید صوت در این ساز به وسیله ی کوبه ای است که مانند خود ساز از فلز ساخته شده است.

music-kobei-honargardi-6

 

7.گوییرو: گوییرو سازی است که با غلتاندن یا ضربه زدن یک چوب دستی روی سطح آن نواخته می شود.از این ساز گاهی در ارکستر و بیش تر در موسیقی رقص منطقه ی آمریکای لاتین استفاده می شود.

music-kobei-honargardi-7

 

8.کلاوس: یا دقک محصول کشور های آمریکای لاتین است و بیشتر در موسیقی رقص و پای کوبی مورد استفاده قرار می گیرد.

music-kobei-honargardi-8

 

9.قالب چوبی: از انواع مختلف این ساز چینی که بلوک چینی نیز نامیده می شود در ارکستر برای موسیقی های ریتمیک و پر تحرک استفاده می شود.صوت حاصل از این ساز شبیه به صدای پای اسب است.

10.هارمونیکای شیشه ای: این ساز که به هارمونیکای شستی دار نیز معروف است تا حدی شبیه به گلوکن اشپیل است.صوت حاصله از آن از شفافیت و درخشانی قابل توجهی برخوردار است.

music-kobei-honargardi-10

 

ادامه را در ساز های کوبه ای 2 بخوانید.

زهرا اصغری

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید