هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

سبیل مومیایی سالوادور دالی دست نخورده باقی مانده

دیروز آدینه موسسه صاحب امتیاز آثار دالی یک روز پس از نبش قبر این نقاش برجسته اسپانیایی اعلام کرد که سبیل‌های معروف او “دست نخورده” باقی مانده‌اند.

آرامگاه سالوادور دالی دو شب پیش (روز پنجشنبه) به منظور نمونه‌برداری دی‌ان‌ای با رای دادگاه شکافته شد. این نمونه دی‌ان‌ای قرار است در رسیدگی به ادعای زن فالگیری که خود را دختر دالی می‌داند به کار گرفته شود.

روز آدینه (۲۱ ژوئیه – ۳۰ تیر) بنیاد دالی گزارش کرد که در پس از بیرون آوردن پیکر دالی مشخص شده سبیل‌های معروف او که نوک آنها همیشه به بالا تاب داده شده بود و به سبیل ۱۰ و ۱۰ دقیقه شهرت داشت، پس گذشت ۲۸ سال از مرگ و خاک‌سپاری او، دست نخورده باقی مانده است. نارسیس باردالت، کسی که ۲۸ سال پیش مامور “مومیایی کردن” پیکر سالوادور دالی بود گفته این خبر مانند یک “معجزه” است. بنابر این گزارش موهای آقای دالی هم دست نخورده باقی مانده است.

در صورت تایید ادعای خانم مارتینز، او علاوه بر به ارث بردن نام فامیل دالی، مالک بخشی از اموال او هم خواهد شد. البته این میراث فعلا در تملک دولت اسپانیا قرار دارند و مشخص نیست چه مقدار از آن‌ها به فرزند احتمالی برمی‌گردد.

برای انجام نبش قبر، تیم عملیاتی یک سنگ قبر ۱۵۰۰ کیلوگرمی که روی گور دالی را پوشانده بود جابجا کردند. آن‌ها هم‌چنین برای جلوگیری از تصویربرداری، به روی قبر چادر کشیده بودند تا حتی از تصویربرداری پهپادی هم پیشگیری شود.

نارسیس بارلت، که در سال ۱۹۸۹ با استفاده از روش های مدرن حفظ جسد، پیکر سالوادرو دالی را به نوعی “مومیایی” کرده بود، دیشب به هنگام بازکردن تابوت در اتاق تشریح حضور داشته و صبح دیروز (آدینه) به یک ایستگاه رادیویی در اسپانیا گفته:

وقتی که پارچه ابریشمی که دور صورتش کشیده شده بود را کنار زدیم، من خیلی هیجانی شده بودم. بی صبرانه منتظر بودم که ببینم بعد از ۲۸ سال جسد چگونه مانده. متحیر شدم. مثل یک معجزه بود. سبیل دالی دقیقا به همان شکلی باقی مانده بود که ۲۸ سال پیش هنگام گذاشتن در قبر بود… به همان فرم ۱۰ و ۱۰ دقیقه‌ای. موهایش هم دست نخورده باقی مانده.

لوئیس پنولاس، مدیر بنیاد گالا-سالوادور هم که به حفظ و نشر آثار سالوادور دالی می‌پردازد این لحظه را “شگرف” خوانده است.

سالوادور دالی برای ۵۰ سال با همسر روس تبار خود ایوانوا دیاکونوا (ملقب به گالا) زندگی کرد.

اخبار مربوط به ادعاهای خانم مارتینز توجه بسیاری را در داخل و خارج اسپانیا به خود جلب کرده است؛ نه تنها به این علت که زمان وقوع ادعای او در حوالی سال ۱۹۵۵ است که دالی در آن زمان متاهل بود، بلکه به علت این که سلیقه و ناتوانایی جنسی آقای دالی از پیچیدگی‌های برخوردار بوده است.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید