هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

شارل آزناوور خواننده مشهور فرانسوی درگذشت

 خواننده و ترانه‌سرای مشهور فرانسوی، شارل آزناوور در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه، این ستاره موسیقی و سینما که در خانواده‌‌ای ارمنی و مهاجر به دنیا آمده بود، در خانه‌اش در جنوب شرقی این کشور درگذشته است.

شارل آزناوور در سال ۱۹۲۴ از والدینی ارمنی زاده شد که از “نسل‌کشی” کشورشان گریخته بودند تا زندگی تازه‌ای را در پاریس شکل دهند. ترانه‌های آزناوور بازگوکننده تجربه‌های شخصی او از بزرگ شدن در فقر به عنوان یک مهاجر بود. او علاوه بر خوانندگی در صحنه سینما هم بازیگری موفق بود و نقش او در فیلم “به پیانیست شلیک کنید” (۱۹۶۰) ماندگار شد. او بیش از هر چیز با آهنگ مشهور “او” شناخته می‌شد که در سال ۱۹۷۴ به بازار آمد و در سال ۱۹۹۸ شبکه سی‌ان‌ان او را به عنوان هنرمند و سرگرمی‌ساز قرن معرفی کرد. در همین سال‌ها اجرای آهنگ او ساخته آزناوور با صدای الویس کاستلو در آغاز فیلم ناتیینگ‌هیل (۱۹۹۹) بسیار مشهور شد.

شارل آزناوور

این ستاره ارمنی‌تبار فرانسه در امور خیریه بسیار فعال بود و بعد از زلزله سال ۱۹۸۸ ارمنستان با دوستش لوون سایان سازمانی خیریه بنیان نهاد و در سال ۲۰۰۹ به عنوان سفیر ارمنستان در سوییس منصوب شد و هم‌زمان به عنوان نماینده دائم ارمنستان در مقر سازمان ملل در ژنو هم فعال بود. از او بیش از ۱۲۰۰ آهنگ در هفت زبان گوناگون و اجرا در ۹۴ کشور به یادگار مانده است. آزناوور در بیش از هشتاد سال فعالیت حرفه‌ای که علاوه بر فروش ۱۸۰ میلیون صفحه و نوار  موسیقی در بیش از ۶۰ فیلم هم به ایفای نقش پرداخت.

شارل آزناوور که به فرانک سیناترای فرانسه مشهور بود ترانه‌هایش را خودش می‌نوشت و در آهنگ‌هایش نگاهی جسورانه به موضوعاتی مثل ازدواج، گرایشات و احساسات مردانه داشت. او که حتی بعد از نودسالگی هم در استادیوم‌هایی مملو از تماشاگر کنسرت می‌گذاشت، برای پنجاهمین سالگرد ازدواج با همسر سوئدی‌اش ترانه‌هایی سرود و آهنگ‌هایی ساخت. او که به تازگی از توری در ژاپن برگشته بود مجبور شد به دلیل شکستن دستش کنسرت‌های تابستان را لغو کند و بنا بود ماه آیند میلادی هفت اجرا در شهرهای مختلف فرانسه و سوییس داشته باشد.

آزناوور برای رهبران و رئیس جمهورها، برای پاپ‌ها و خانواده‌های پادشاهی و همین طور برای مراسم‌ خیریه و برنامه‌های انسان‌دوستانه آواز می‌خواند و اجرا می‌کرد. گفتنی است امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز یکی از هواداران دوآتشه او بود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید