هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

شب جنجالی تالار رودکی در نبود شهرداد روحانی

شب گذشته ارکستر سمفونیک تهران یکی از پرحاشیه‌ترین اجراهای خود را در تالار رودکی روی صحنه برد. این کنسرت به قدری جنجال‌برانگیز بود که نیمه‌ی دوم آن بدون رهبر اجرا شد.

تنش از آن‌جا شروع شد که منوچهر صهبایی رهبر ارکستر پیش از آغاز کنسرت در اظهاراتی علیه شهرداد روحانی افزود که وی از ایران فرار کرده است.

همین گفته باعث واکنش تماشاگران و نوازندگان شد که تا پایان اجرا فضای متشنجی را برای واپسین اجرای ارکستر سمفونیک تهران رقم زد.

ماجرا از این قرار بود که بنیاد رودکی چند روز پیش اعلام کرده بود که آقای شهرداد روحانی به‌دلایل پزشکی نمی‌تواند به عنوان رهبر کنسرت بر صحنه حضور یابد و به درخواست او، آقای صهبایی رهبری ارکستر را به عهده‌دار خواهد شد.

اما در عمل هنگامی که آقای صهبایی برای رهبری روی صحنه رفت، ابتدا از “عملیات عمرانی پهنه رودکی” و” تاثیر منفی” آن بر مراجعان بنیاد رودکی انتقاد کرد و سپس افزود:

آقای روحانی دو هفته پیش بدون اینکه با مسئولان بنیاد رودکی صحبتی کرده باشد، از ایران فرار کرده است! بنابراین اگر چیز دیگری همچون دلایل پزشکی و از این دست مسائل نوشته‌اند من قبول ندارم.

پس از این اظهارات یکی از تماشاگران با صدایی بلند اعلام کرد: «درست نیست شما پشت سر همکار خود چنین حرفی بزنید که فرار کرده است!» و صهبایی نیز در واکنش به این صحبت‌ در اظهارنظری عجیب گفت: «مطرب باید بره دنبال جایی که مطربی‌اش رو بکنه!»  و این موضوع واکنش بیش‌تری را در میان نوازندگان و تماشاگران برانگیخت.

پس از آن، دو قطعه از لودویگ فون بتهوون موسیقی‌دان آلمانی وسرگئی راخمانینوف موسیقی‌دان روسی به رهبری آقای صهبایی اجرا شد اما وقت استراحت که قرار بود ۱۰ دقیقه باشد، نیم ساعت طول کشید.

جنجال پیش آمده پس از اجرای این دو قطعه همچنان ادامه یافت چون شایعه شد آقای صهبایی دچار عارضه قلبی شده و روی صحنه حاضر نمی‌شود.

به این ترتیب بود که محمدرضا کریمی، دستیار رهبر ارکستر (کنسرت مایستر) روی صحنه آمد و به تماشاگران گفت: ” در بخش اول کنسرت بی‌احترامی به آقای شهرداد روحانی شد که ما تصمیم گرفتیم برنامه را در قسمت دوم اجرا نکنیم.”

گفته می‌شود که نوازندگان خواستار عدم حضور صهبایی به‌عنوان رهبر ارکستر شده بودند.

بنا به گزارش‌ها، این اتفاقات واکنش‌های متفاوتی را بین تماشگران برانگیخت و برخی از اقدام نوازندگان پشتیبانی کردند و برخی از آقای صهبایی.

سرانجام برخی مسئولان تالار رودکی با پا درمیانی تلاش کردند، وضعیت را آرام کنند و نوازندگان بدون رهبر قطعاتی را اجرا کردند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید