هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

طراحی ۱۶ میلیون دلاری لئوناردو داوینچی در پاریس پیدا شد!

طراحی گمشده استاد رنسانسی لئوناردو داوینچی در میان کاغذهای یک پزشک که متعلق به پدرش بوده، پیدا شده است. این اسکیس رویایی سنت سباستین به قیمت تقریبی ۱۶ میلیون یورو تخمین زده می شود و به گفته ی حراج تاژان کشفی فوق العاده است که این خبر را در ۱۲ دسامبر سال جاری اعلام نمود. صحت اصل بودن این اثر توسط پاتریک دو بایسه متخصص فرانسوی و کارمن سی بامباخ کیوریتور طراحی های دوره رنسانس در موزه متروپولیتن و متخصص در آثار داوینچی اعلام کردند.

طراحی سنت سباستین اثر داوینچی
طراحی سنت سباستین اثر داوینچی

این کشف بسیار نادر است و آخرین طراحی داوینچی که در حراجی ارائه شد، تصویر یک اسب و سوارش، به قیمت رکوردشکن ۱۰ میلیون دلار آمریکا در سال ۲۰۰۱ فروخته شد. در آن زمان گفته می‌شد که طراحی مذکور مهمترین طراحی این هنرمند و دانشمند است که از دهه ۱۹۳۰ به فروش رسیده است.

دو بایسه اظهار داشت در بررسی یک سری آثار ارسال شده برای ارزیابی، به این طراحی اجرا شده با قلم جوجه تیغی برخورد کرده است. او در ابتدا فکر می کرد این اسکیس مربوط به یکی از هنرمندان فلورانسی قرن ۱۵ است تا این که پشت این کاغذ را دید. در روی دیگر آن چندین طرح علمی درباره‌ی یک تجربه بصری است که سایه‌ی شمعی را نشان می‌دهد و در عین حال نوشته ها به شکل خاصی از عقب به جلوست. مدل نوشتن داوینچی به این ترتیب بود که برای خواندن آن باید نوشته را جلوی آینه بگذارید. سپس دوبایسه به این توجه کرد که هاشورهای طراحی سنت سباستین، که نشان می داد این شهید با موهای پریشان به یک تنه درخت بسته شده است، از راست به چپ است که به این معنی است که هنرمند چپ دست بوده است. و به این دلایل متقاعد شد که این طراحی اثر داوینچی است.

پشت برگه طراحی
پشت برگه طراحی

اکنون اعتقاد بر این است که این اسکیس مربوز به یکی از دفترچه های معروف اوست. دو مطالعه دیگر از سنت سباستین توسط داوینچی وجود دارد، یکی از آنها در موزه بونا-هللو در بایون، فرانسه است و دیگری در کانستال، هامبورگ.

کارمن سی بامباخ اعتقاد دارد این طراحی جدید مربوط به دوره ۱۴۷۸ تا ۱۴۸۳ می‌باشد. مالک این طراحی ۳/۱۹*۱۳ سانتیمتری می خواهد ناشناس بماند. این اثر به قیمت ۸/۱۵ میلیون دلار آمریکا تخمین زده شده که در حراج ژوئن ۲۰۱۷ ارائه خواهد شد.

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

1 کامنت

  • داوینچی هنرمند ومخترع بزرگی است.بسیاری از اختراعات بزرگ تاریخ طرح اولیه اش را از اثار این هنرمند استنباط کرده اند
    مثل هلی کوپتر و چتر نجات.ایشان با هنر خود نظر پادشاه را به خود جلب میکرد و برای ماندن دردربار اثار هنری بزرگی راخلق کردند سپس از منابع مالی که در اختیارشان قرار می گرفت صرف اختراعات و طرح های صنعتی که در ذهن داشت می کرد
    ساعت ایستاده

پاسخی بدهید