هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

عباس جوانمرد پیشکسوت تئاتر درگذشت

عباس جوانمرد هنرمند پیشکسوت تئاتر و از پیشگامان نمایش مدرن ایران، روز دوشنبه ۷ مهرماه در سن ۹۲ سالگی در کانادا درگذشت.

به گزارش ایسنا به گفته‌ی فریده بهجت محمدی، یکی از بستگان آقای جوانمرد، این هنرمند واپسین لحظات عمر را در خانه‌ی خود در تورنتو سپری کرده است.

گفتنی است آقای عباس جوانمرد به دلیل بیماری سه سال بود که اجازه‌ی پرواز نداشت و به طبع امکان سفر به ایران برای ایشان میسر نبود.

عباس جوانمرد زاده‌ی ۱۳۰۷ در تهران بود و از دهه ۱۳۳۰ وارد عرصه تئاتر شد.

او از بنیانگذاران تئاتر ملی ایران بود و در دهه‌های سی و چهل خورشیدی آثار بسیاری از نمایش‌نامه‌نویسان ایرانی چون بهرام بیضایی هم‌چون «پهلوان اکبر می‌میرد» و «غروب در دیاری غریب» و دو نمایشنامه «شهر آفتاب مهتاب» و «قصه طلسم حریر و ماهیگیر» از علی حاتمی را به روی صحنه برد.

بازی عباس جوانمرد در نقش «پهلوان اکبر» در نمایشِ پهلوان اکبر می‌میرد (۱۳۴۴) در یاد بسیاری از هوادران تئاتر ماندگار شده است.

او به عنوان کارگردان تئاتر هم اجرای آثار مهمی چون «همه پسران من» ازآرتور میلر و «موش‌ها و آدم‌ها» اثر جان‌استاین‌بک را در کارنامه‌‌ی حرفه‌ای خود دارد.

عباس جوانمرد هم‌چنین از نخستین کارگردان‌های تله‌تئاتر در ایران بود و علاوه بر آن در زمینه‌ی پژوهش تئاتر و نمایش سنتی هم چندین مقاله و کتاب منتشر کرده بود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به  “تئاتر، هویت و نمایش ملی”،‌ “شهر طلایی” و “تکمله‌ای بر تعزیه و نمایش ملی” اشاره کرد.

گفتنی است نصرت پرتوی، بازیگر و نمایش‌نامه نویس همسر اوست.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید