هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

عکس دلخراش بچه فیل آتشین جایزه گرفت

امسال نامزد بهترین عکس حیات وحش جهان، یکی از دلخراش‌ترین‌ها هم هست. تصویری بسیار اذیت کننده از بچه فیلی که به همراه مادرش در حال گریختن از آتش هستند و قلب هر بیننده‌ای را به درد می‌آورند.

در این تصویر عکاس بیپلب هزرا لحظه‌ای را ثبت کرده است که شاید عمق فجایع انسانی را نشان می‌دهد که تنها ما انسان‌ها می‌توانیم پدیدآورنده‌اش باشیم؛ آن هم با خودخواهی و کوته‌بینی!

این عکس در بخش بنگال غربی گرفته شده که روابط میان ساکنان محلی و فیل‌ها خوب نیست. نشریه محیط‌زیستی سنکچوری که این عکس را به عنوان برنده مسابقه جهانی عکس حیات‌وحش سال اعلام کرده “اینجا، چنین رفتارهای شرم‌آوری… دیگر عادی شده است.” گفتنی است در این تصویر دل‌خراش بچه فیل و مادرش در حال گریختن از آتشی هستند که شکارچیان غیرقانونی برای گرفتار کردن آنها برافروخته‌اند.

از سرنوشت این دو فیل خبری در دست نیست اما پس از برنده اعلام شدن این عکس که در نطقه بنکورا در شرق هندوستان گرفته شده، بسیاری به صرافت افتاده‌اند که انتهای این داستان تراژیک را کشف کنند. نام منطقه بنکورا در بنگال غربی، معمولا در اخبار حوادث به چشم می‌خورد جایی که تعارض میان زندگی آدمیان و فیل‌ها هر بار به مرگ یکی از طرفین تمام شده است؛ سالانه موارد زیادی از مرگ ساکنان محلی به دست فیل‌ها در این منطقه گزارش می‌شود. در توصیف این عکس هم عکاسش آورده که علت آتش زدن فیل‌ها یکی دیگر از کشمکش‌های میان انسان و حیوان در این منطقه بوده است. بیپلب هزرا نوشته:

گروهی از مردم در حالی که هلهله می‌کردند بوته‌های آتش‌زده شده را به سوی این دو فیل غلطاندند.

این عکاس به یاد می‌آورد که صدای بچه فیل آتش گرفته را شنیده که در حالی گنگ و ترسیده به این سو و آن سو می‌دویده است.

برای این موجودات باهوش، نجیب و اجتماعی که صدها سال در این بخش از قاره آسیا زندگی کرده‌اند، اکنون اینجا جهنم است.

عکس بیپلب هزرا توجه بسیاری را در شبکه‌های اجتماعی به خود جلب کرده است. میانک مازومدر، از ساکنان بنکورا، در واکنش به این عکس نوشته “از میان رفتن بخش وسیعی از محیط زیست و زندگی فیل‌ها” باعث شده که آنها در معرض “آزار و شکنجه وحشتناک” قرار گیرند. او در ادامه نوشته فیل‌ها هم البته “با تخریب مزارع و کشتن انسان‌های بی‌گناه” در شکل‌گیری این وضعیت موثر بوده‌اند. این عکس یکی از ۲۷ اثر برگزیده مسابقه امسال نشریه سنکچوری است

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید