هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

آقایی دبیر فراخوان هنرهای تجسمی فجر

فراخوان هنرهای تجسمی فجر تغییرات اساسی خواهد داشت

با توجه به اتفاقات مختلفی که در طول سالهای گذشته از بحث داوری تا بودجه فراخوان/ و از بحث فروش آثار تا بالابردن قیمت نجومی برخی آثار هنرمندان مطرح بوده است، این دوره با تغییرات زیادی روبرو خواهد بود که البته منتظر تصویب هستند. مجتبی آقایی دبیر دهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر صحبت از این چالش کرده است که دهمین دوره هر رویدادی یک امر مهم برای اعتبار سنجی به شمار می رود و به همین روی، این دوره قصد دارند تا با برگزاری جلسات هم اندیشی با اهالی صاحب نام هنر در حوزه های مختلف تجسمی و همین طور بهره گیری از تجربیات انجمن های مختلف تجسمی، راه را برای برگزاری یک جشنواره مناسب و قوی تر هموار کنند.

آقایی دبیر جشنواره دهم هنرهای تجسمی فجر گفت: رویکرد این جشنواره نیز مانند دو سال گذشته است و ما با برگزاری این جشنواره به صورت بینارشته‌ای حضور گسترده همه رشته‌های تجسمی و نه تنها یک رشته خاص را در نظر داریم و جشنواره تجسمی محلی است برای ارائه ظرفیت‌های جامع و میان رشته‌ای که همواره در کشور ما مغفول مانده است. این اتفاق منجر به آن خواهد شد که ما هم با تنوع شرکت‌کننده و هم با تنوع آثار مواجه باشیم  و به نظر محدودیت‌ها به این واسطه از بین خواهد رفت.

ما در دوره نهم چالش‌هایی را در بحث داوری داشتیم که به تغییر و اصلاحیه فراخوان جشنواره منجر شد. ما امسال فرآیند کنترل بعد از انتخاب اثر را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد. به دلیل این که رویکرد رقابتی معنا ندارد ما در فراخوان امسال بر اهمیت ایده، آرمان و دغدغه هنرمند تاکید کردیم. این که هنرمند چه ظرفی را برای اجرای خود انتخاب کرده و ایده او چقدر جدید است و موضوع کارش تا چه اندازه جامعیت دارد و چقدر در اجرای ایده، خلاقیت بروز پیدا می‌کند. در این نگاه حتی برخورد کلاسیک با هنر هم قابل ارائه است تا جایی که ما در سال‌های قبل نقاشی، کاریکاتور محض و یا عکس را هم در میان برگزیدگان خود داشتیم.

با توجه به اینکه جشنواره فجر یک رویداد بین المللی است که در طی چند سال گذشته اقبالی در دریافت آثار خارجی حتی از هنرمندان کم نام نداشته است، و این نام را تنها به واسطه کلیت جشنواره های فجر از سینما و تئاتر یدک می کشد، گویا این دوره برای بدست آوردن این اعتبار برنامه هایی در دست تدوین است. همین طور میزان نفوذ این جشنواره در سطح استان های مختلف کشور و اعلان های دریافت آثار کمتر از حد انتظار بوده است که برای همین منظور با مجموعه های هنری مختلف در استان های دیگر رایزنی هایی انجام خواهد شد.

ما نیز امید داریم جشنواره هنرهای تجسمی فجر به اعتباری همسان نام خود در این دوره دست یابد

تحریریه هنرگردی

http://www.shariot.ir

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید