هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

فروش اثر جعلی فرانس هالس در حراج ساتبیز

موج اخبار حضور و فروش آثار جعلی این روزها در حراجی های هنری به سرعت بازتاب پیدا می‌کند. در آخرین مورد داخلی هم اثری از استاد محمد احصایی در حراج باران به گفته‌ی هنرمند جعلی بوده است. اگرچه مدیر حراج باران در گفتگو باخبرنگار مهر تاکید کرد این اثر را فروشنده از یکی از نمایشگاه های آثار محمد احصایی خریداری کرده و صد در صد اصل است! به هر حال چنین مواردی در سراسر جهان در حال رخ داد بوده و امیدواریم مسئولان امر دقت بیشتری را جهت تشخیص اصالت آثار هنری به کار برند. در ادامه به فروش اثر جعلی فرانس هالس در حراج ساتبیز می‌پردازیم که به تازگی در لندن اتفاق افتاده است:

موسسه حراج ساتبیز لندن اعلام کرد که یکی از تابلوهای فرانس هالس، نقاش برجسته هلندی که حدود ۸ میلیون و پانصدهزار پوند به فروش رسیده بود “جعلی” است. ساتبیز اعلام کرد نتیجه آزمایش روی این تابلوی نقاشی تحت عنوان “مرد ناشناس” نشان داد که این اثر “بدون شک” جعل شده است. پژوهشگران این موسسه گفته‌اند موادی که در خلق این تابلو به کار رفته از انواع جدید آن است و در نتیجه ممکن نیست اثر متعلق به قرن هفدهم باشد.

ساتبیز همچنین اعلام کرد مبلغ کاملی که بابت این اثر پرداخت شده بود را به خریدار پس داده است. گفته می‌شود که یکی از آثار اوراتسیو جنتیلسکی، هنرمند ایتالیایی که به نشنال گالری در لندن قرض داده شده نیز توسط همین کلاهبردار جعل شده است. نشنال گالری گفته است که کار پژوهش برای اثبات اصالت این تابلو را آغاز کرده است.

این تحقیقات پس از انتشار گزارشی مبنی بر ظهور یک جاعل متبحر شروع شد. مقامات در فرانسه در ماه مارس پس از آنکه به اصالت تابلویی منتسب به لوکاس کاراناخ، نقاش آلمانی دوره رنسانس، شک بردند آن را توقیف کردند. این اثر از سوی شاهزاده لیختتشتاین به نمایشگاهی در آکسون پروانس، فرانسه قرض داده شده بود. سپس محققان با یافتن ارتباطی بین این نقاشی و “مرد ناشناس” به اصالت اثر فرانس هالس نیز شک برده و تحقیقات خود را آغاز کردند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید