هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

لوئیس سپولودا نویسنده برجسته‌ی شیلیایی درگذشت

لوئیس سپولودا نویسنده نامدار شیلیایی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. او یکی از همراهان سالوادور آلنده بود و به خاطر مخالفت‌های خود با رژیم استبدادی پینوشه به زندان و تبعید محکوم شد. برخی از آثار او به پارسی هم برگردانده شده است.

لوئیس سپولودا در سال ۱۹۴۹ در خانواده‌ای با اندیشه‌های سوسیالیستی زاده شد. پدرش از پیکارجویان سوسیالیست و مادرش پرستار بود و در پس گذراندن کالج در دانشگاه ملی شیلی تهیه‌کنندگی تئاتر خواند و از همان دوران از رهبران جنبش دانشجویی به شمار می‌رفت.

او یکی از همراهان نزدیک سالوادر آلنده، رئیس جمهور شیلی بود و پس از کودتای آگوستو پینوشه در سال ۱۹۷۳ که به سرنگونی حکومت آلنده انجامید، به دو سال و نیم زندان محکوم شد. اما رژیم پینوشه لوئیس سپولودا را در پی فشارهای بین‌المللی در حصر خانگی قرار داد ولی حصر خانگی هم نتوانست او را ساکت کند و سپولودا توانست بگریزد.

او پس از فرار یک سال به صورت مخفیانه زندگی کرد و در طول این مدت فعالیت‌های هنری و تئاتری زیرزمینی علیه رژیم پینوشه را به کمک نیروهای مخالف سامان داد. اما سرانجام دوباره دستگیر شد و دادگاه نظامی او را به ۲۸ سال زندان محکوم کرد، ولی این بار هم با اعتراض‌های بین‌المللی رژیم پینوشه مجبور شد او را از زندان آزاد کند؛ که تبعیدی ۸ ساله را برای او رقم زد.

بخش بزرگی از دوران تبعید سپولودا در کشورهای اروپایی سپری شد. او مجبور بود برای تامین زندگی خود در آلمان به رانندگی کامیون میان هامبورگ و استانبول بپردازد. پس از آن هفت سال را روی کشتی سازمان صلح سبز گذراند که به تخریب محیط زیست در گوشه‌های مختلف اروپا اعتراض می‌کرد و هم‌زمان  برای هفته‌نامه اشپیگل هم گزارش می‌نوشت. شپش به فرانسه و در پایان به اسپانیا رفت و در این سال‌های اخیر همراه با خانواده‌اش در آنجا زندگی می‌کرد و برای آثارش چندین جایزه بین‌المللی دریافت کرد.

لوئیس سپولودا حدودا شش هفته پیش به عنوان نخستین قربانی ویروس کرونا در شمال اسپانیا نتیجه آزمایشش مثبت اعلام شد و در هفته‌های اخیر در بخش مراقبت ویژه بیمارستان بستری بود به طور مصنوعی با دستگاه تنفس می‌کرد. اما با از کار افتادن شماری از اندام‌های داخلی، درسن ۷۰ سالگی چشم بر جهان فروبست.

سپولواد در ایران هم کم و بیش شناخته شده است و تاکنون دو اثر او با نام‌های “پیرمردی که داستان‌های عاشقانه می‌خواند” و “کشف بزرگ حلزون” به پارسی برگردانده شده‌اند. رمان اول که به مسائل زیست‌محیطی می‌پردازد به ۵۰ زبان دیگر جهان نیز ترجمه شده است.


کتاب‌های لوئیس سپولودا در یک نگاه

  • کشف بزرگ حلزون (۲۰۱۳)
  • قصه رفاقت گربه یونانی و موش مکزیکی (۲۰۱۲)
  • جنون پینوشه و سایر مقالات (۲۰۰۲)
  • جوجه مرغ دریایی و گربه‌ای که به او پرواز کردن آموخت (۱۹۹۶)
  • دنیای آخر دنیا (۱۹۹۶)
  • پیرمردی که داستان‌های عاشقانه می‌خواند (۱۹۸۹)
  • وحشت، زندگی، مرگ و سایر توهمات (۱۹۸۶)

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید