هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت درگذشت

محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در سن نودسالگی درگذشت. او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر ایران بود.

به گزارش رسانه‌ها آقای کشاورز اوایل خرداد ماه به دلیل عارضه کلیوی و بالا رفتن سطح کراتین خون در بیمارستان بستری شده بود و بلافاصله مراحل درمانی خود را زیر نظر تیم پزشکی آغاز کرد. پس از آن او به دلیل عفونت ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

محمدعلی کشاورز زاده‌ی ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در شهر اصفهان بود و از سال ۱۳۳۹ فعالیت‌های هنری خود را با بازی در تله‌تئاتر “خودکشی” به کارگردانی علی نصیریان آغاز کرد.

او که از بازیگران شاخص تئاتر زنده تلویزیونی در اواخر دهه سی و اوایل دهه چهل بود، بازیگری را از دوره هنرستان آغاز کرد و در بهترین نمایش های دهه چهل در تالار سنگلج به روی صحنه رفت.از دیگر تئاترهایی که آقای کشاورز در آن‌ها ایفای نقش کرد می‌توان به ویولن‌ساز کره‌مونا، آنتیگون، آندورا، ادیپوس شهریار و بازی استریندبرگ اشاره کرد.

محمدعلی کشاورز سابقه بازی در بسیاری از آثار هنری برجسته ایران را دارد. از فیلم‌هایی که آقای کشاورز در آن نقش بازی کرد می‌توان به کمال‌المک، مادر، ناصرالدین‌شاه آکتور سینما و زیر درختان زیتون اشاره کرد.

آقای کشاورز در سریال‌های تلویزیونی گوناگونی نیز به ایفای نقش پرداخت که شاید بتوان حضور ایشان در سریال‌های هزاردستان و پدر سالار را به عنوان به یادماندنی‌ترین آثارش نام برد.

از دیگر مجموعه تلویزیونی‌های برجسته محمدعلی کشاورز می‌توان به دایی‌جان ناپلئون، سربداران افسانه سلطان و شبان و گرگ‌ها اشاره کرد.

از آقای کشاورز در کنار، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی و جمشید مشایخی به عنوان “پنج تن” سینمای ایران نام برده می‌شود. هنرپیشگان برجسته‌ای که پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ بیشتر در تئاتر مشغول بودند و پس از انقلاب شماری از برجسته‌ترین نقش‌های تاریخ سینمای ایران را بازی کردند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید