هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مدیریت مالی برای هنرمندان: چگونه بدون فروش همه چیز خوب باشد

در این مقاله می‌خواهیم به موضوع مهمی که ذهن بسیاری از هنرمندان جوان را به خود مشغول کرده بپردازیم: پول و مدیریت مالی!

مدیریت مالی اصولا در هر زمینه‌ای بسیار مهم است و چندان هم تفاوتی ندارد که شما مدیر یک شرکت بزرگ باشید یا هنرمندی جوان در آتلیه‌ای کوچک؛ در هر صورت شما می‌بایست مقدار درآمد و هزینه‌های خود را برآورد کرده تا به معادله‌ی درستی برسید. این در حالی‌ است که نرسیدن به روش بهینه و عدم دقت در امور مالی گاه می‌تواند به بهای گزافی برای افراد تمام شود.

الن گروگن لوترول در مدتی که در مدرسه جولیارد و کالج هنر و طراحی کلمبوس بود، زمان زیادی را با هنرمندان گذراند. او خود هنرمند و همچنین حسابدار نیز می‌باشد. به این ترتیب، او به نگرش غالب در میان هنرمندان که موفقیت تجاری برابر “فروش” است را قبول نمی‌کند. در حقیقت او می‌گوید که هنرمندان با پس زدن بخش مالی حرفه‌ی هنر عملا تضمین می‌کنند که به طور شخصی، حرفه‌ای، و از نظر مالی برآورده نشوند.

elain-grogan
الن گروگن لوترول

لوترول اکنون به افراد خلاق کمک می‌کند تا حرفه‌ی هنری خود را با اهداف مالی درهم آمیزند. او صاحب و موسس شرکت Minerva Financial Arts است که در افزایش سطح سواد مالی هنرمندان و سازمانهای هنری از طریق ارائه خدمات مالیاتی، بودجه بندی پشتیبانی، برنامه ریزی کسب و کار، و آموزش، فعالیت می‌کند. او همچنین نویسنده کتاب “هنر و ارقام: راهنمای مالی هنرمندان، نویسندگان، مجریان هنری و دیگر اعضای طبقه‌ی خلاق” نیز می‌باشد که به تازگی به چاپ رسیده است.

elain-grogan-book

رویای بدون برنامه ریزی

هنرمندان معمولا نسبت به ایده‌ی تثبیت اهداف مالی در حرفه‌ی هنری‌شان مقاومت دارند. لوترول در کتاب خود می‌گوید: در حقیقت عملا این بی‌توجهی به مسایل مالی را جشن هم می‌گیرند! ظاهرا حتا زمانی که بی‌پولی به طرز وحشتناکی خود را نشان می‌دهد نیز به لحاظ اجتماعی این کمبود پذیرفته شده است. بدتر از آن این است که به نظر می‌رسد این کمبود مالی، روحیه‌ی هنرمند را نیز بالا می‌برد. از آنجایی که آنها بسیار خلاق هستند، اعداد وارقام آنها را نگران نمی‌کند.

به عنوان مثال او از کار خود به عنوان مشاور برای موزیسینی می گوید که پشت این شکایت خود را مخقی می‌کند که موفقیت مالی به معنی خیانت کردن است. این موزیسین دوست داشت زمان خود را صرف اجرای موسیقی پیشرو در کلوپ های پر از دود نماید، اما در عوض هر شنبه شب به نوازندگی در عروسیها می‌پرداخت. درآمدش خوب بود اما احساس بدبختی می‌کرد. برای این که بتواند گذران رندگی نماید مجبور بود این کنسرتهای عروسیرا بپذیرد، و فرضش بر این بود که همیشه همینگونه خواهد گذشت چراکه هرگز نخواهد توانست فقط با ارائه‌ی موسیقی خود، روی پایش بایستد.

اگر لوترول او را متقاعد نکرده بود تا یک پلان مالی رسمی برای خود تنظیم نماید، سبک زندگی‌ای را که دوست داشت تنها به شکل یک فانتزی در تصورش باقی می‌ماند. او کمک کرد تا موزیسین ما بتواند بودجه‌ای برای خود تعریف کرده و مقداری پول نقد کنار بگذارد. به تدریج از لحاظ مالی به ثبات بیشتری رسید و توانست کار در عروسیها را کنار بگذارد تا بتواند در حرفه موسیقی خود خلاقانه‌تر پیش برود. و اکنون که موزیسین موفقی است، در صورتی که از وی برای اجرا در عروسی دعوت شود، ارقامی نجومی می گوید، طوری که ارزش آنرا داشته باشد تا از کار موسیقی خود در آن آخر هفته دست بکشد، و در بیشتر مواقع نیز آن مبلغ را بدست می‌آورد اما نه به قیمت از بین رفتن آرزوهای خلاقانه اش.

ایجاد ذهنی باز در قبال مسائل مالی

هنرمندان نباید با مدیریت امور مالی خود به عنوان کاری سخت و طاقت فرسا برخورد نمایند بلکه برعکس آن را به عنوان ابزاری برای کمک سریع تر و کارآمدتر برای رسیدن به رویاهای خلاق خود بنگرند. در حالی که همگان به مهارتهای مدیریت مالی نیاز دارند، نحوه‌ی برخورد با موضوع امنیت مالی در مورد افراد خلاق می‌تواند کمی متفاوت باشد. از آنجایی که این افراد یک شغل ثابت با مزایا ندارند، اتفاقا باید بیشتر نسبت به لزوم دردست داشتن بخش مالی خود آگاهی داشته باشند.

راههایی برای خلق یک تصویر مالی زیباتر

کتاب لوترول شامل کاربرگ‌ها و پیشنهاد‌های محکمی جهت هدف‌گذاری، بودجه بندی و پلان مالی است. راهنمایی های او برای کمک به افراد خلاق در زمینه‌ی غلبه بر بیزاری‌شان از مشاوره‌های مالی چنین است:

۱-به صندوق پس انداز خود به عنوان صندوق رهایی نگاه کنید. مانند همه‌ی افراد دیگر، شما نیز به پس اندازی برای موارد اضطراری نیاز دارید تا شما را از استرس و نگرانی در هنگام بروز درگیری مالی برهاند. با این تفاوت که برای شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که نمی گذارد شیره‌ی خلاقیت شما مکیده شود. تشخیص این مطلب از اهمیت زیادی برخوردار است که اداره‌ی امور مالی فقط یک تکلیف نیست بلکه بطور مستقیم با اهداف‌تان مرتبط می‌باشد. باید درک کنید که پس انداز کردن فقط یک کار خوب نیست، بلکه به این معنی است که شما مجبور به پذیرش کارهایی که دوست ندارید، نیستید. شما با بودجه بندی، در راه رسیدن به هدف نهایی خود گام برمی‌دارید. درنظر داشته باشید که ممکن است شما به بودجه‌ی بیشتری برای مواقع اضطراری نیاز داشته باشید چرا که مسیر کاری شما پر پیچ و خم است.

۲-تهیه‌ی یک پورت‌فولیوی سه جانبه. لوترول پیشنهاد می‌کند یک پورت‌فولیوی کاری متنوع درست کنید، به خصوص که شما به تنهایی فقط از راه هنر قادر به حمایت مالی خود نیستید. پورت‌فولیوی شما شامل تمرکز بخشی از وقت شما بر دنبال کردن فعالیتهای خلاقانه شما و تکمیل آن با کارهای درآمدی یا داوطلبانه است. سومین قسمت این پورت‌فولیو باید منعطف، نیمه وقت یا موقتی باشد تا به زندگی روزمره شما کمک نماید. لوترول پورت‌فولیو را به این سه بخش تقسیم می‌نماید:

  • نقش اصلی: شور و شوق اصلی شما، مانند نویسندگی یا بازیگری یا مجسمه‌سازی
  • نقش مکمل: شغل یا کار داوطلبانه در راستای شور و شوق اصلی‌تان مانند تدریس موسیقی، بازبینی نمایشنامه‌ها، یا کار در گالری و تئاتر
  • دستیار تولید: یک شغل درآمدزا برای گذران زندگی که ترجیحا منعطف باشد. این کار الزاما هم سو با حرفه‌ی شما نیست، مثلا کار در رستوران یا یک دفتر اداری.

ترکیب این سه کار می‌تواند شما را هم به لحاظ مالی و هم روحی حمایت نموده و به شما فرصت کافی برای نشو و نمای حرفه‌ی اصلی‌تان را بدهد.

۳-تلاشهایتان را با یک پلان مالی شفاف شروع کنید. لوترول می گوید: زمانی که در یک کلاس افراد خلاق درس برنامه‌ریزی مالی را ارئه می‌دادم، یکی از دانشجویان نسبت به ارزش این کلاس مشکوک بود. پس از حدود ۶ جلسه نزد من آمد و گفت تازه متوجه شدم. درک این موضوع که من ابزاری را به او می‌دهم که می‌تواند برای خلق زندگی دلخواهش از آن استفاده نماید، نقطه عطفی در زندگی او بود. این دانشجو یک حساب تجاری باز کرد و یک برنامه ریزی کاری در سایت Kickstarter که یک سایت حمایت مالی است، تعریف نمود. پروژه‌ی او به تدریج کاملا حمایت مالی شد.

یکی دیگر از افراد در یک شغل ثابت مشغول به کار بود ولی در عین حال هنرمند نیز بود.او نیاز به یک پلان مالی داشت تا بتواند به صورت تمام وقت روی پروژه‌ی خودش کار کند، اما با شرایط فعلی امکان پذیر نبود. با او روی تنظیم بودجه، ثبت تمامی تراکنش های مالی و تهیه‌ی یک برنامه ریزی مالی کار کردم. اکنون او از شغل تمام وقت خود بیرون آمده، کار خود را شروع کرده و سه منبع درآمدی و بودجه‌ای دارد.

پول مانع اعتبار فرد نیست

لوترول می‌گوید که به دست آوردن ثبات مالی از جنبه‌های هنری فرد چیزی کم نمی‌کند. در نهایت آزادی مالی انتخاب پروژه‌ای که هنرمند دوست دارد را برایش راحت‌تر کرده که به نوبه‌ی خود در برآورده کردن خلاقیت‌شان کمک می‌نماید. کار آفرینان به جای چسبیدن به انزجارشان از مسائل مالی، می‌توانند یاد بگیرند که پولشان را به گونه‌ای کنترل کنند که به نفعشان باشد. چراکه پول و موفقیت خلاقانه با هم ضدیتی ندارند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

1 کامنت

  • به نظر من یک هنرمند نباید در شغلش غرق شود و به هر حال او نیز خانواده ای دارد و باید به فکر تامین هزینه های زندگی باشد
    مثلا خود من در منزلمان یک کارگاه کوچک نجاری دارم و ساعت ایستاده و سرویس چوب عروس مونتاژ می کنم. در ضمن هنرمندان باید خودشان را بیمه عمر کنند تا در پیری سختی نکشند

پاسخی بدهید