هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

فجایع مرمت‌ غیرحرفه‌ای نقاشی در اسپانیا

تکرار اتفاقات تلخ در نبود قانون

مرمت غیر حرفه‌ای یک تابلوی نقاشی تاریخی دوباره در اسپانیا منجر به فاجعه شد.

ترمیم عجیب و غیراصولی یک نقاشی تاریخی نه تنها یک اثر هنری دوران باروک را از بین برد، بلکه گمانه زنی‌ها پیرامون نبودن قانونی در خصوص لزوم مرمت تخصصی آثار هنری را افزایش داده است.

به گزارش نشریه پرس اروپا، تابلوی نابود شده‌ی تازه، اثری از بارتولومه استبان موریلو، هنرمند قرن هفدهم میلادی بود که توسط مجموعه‌دار اسپانیایی برای ترمیم فرستاده شده بود.

متاسفانه نتیجه‌ی این مرمت غریب که نزدیک به ۱۳۵۰ دلار هم برای صاحب آن هزینه دربرداشت، چیزی جز فاجعه نبود.

برای مرمت و تمیزکردن این نقاشی از یک شخص غیرحرفه‌ای که وسایل عتیقه را مرمت می‌کند کمک گرفته شده بود.

در پایان هم با وجود دو بار تلاش نافرجام، مرمت نقاشی به کلی شکست خورد و نتیجه‎ی کار هیچ شباهتی به اثر اصلی موریلو نداشت.

ولی تاریخچه مرمت‌های شکست‌خورده در اسپانیا به این تابلو ختم نمی‌شود.

دو سال پیش هم ترمیم یک مجسمه چوبی سنت جورج متعلق به قرن ۱۶ میلادی به یک فاجعه دیگر ختم شد.

کلیسای صاحب اثر در اسپانیا از یک معلم حرفه و فن کمک گرفته بود تا اثر را ترمیم کند اما نتیجه‌ی کار در شبکه‌های اجتماعی با واکنش کاربران و تمسخر مرمت کننده اثر روبرو شد.

متاسفانه فجایع مرمت در اسپانیا حتی به این مورد هم ختم نمی‌شود و در یکی از معروف‌ترین آن‌ها، حدود هشت سال پیش یک نقاشی دیواری حضرت مسیح در کلیسای ساراگوسا به اندازه‌ای بد بود که موجب تمسخر جهانی کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.

داستان از آن قرار بود که یک خانم ۸۰ ساله از اهالی محلی ساراگوسا از خراب شدن تدریجی تابلوی “اینک آن مرد” به مرور زمان متاثر شده بود و تصمیم گرفت شخصا قلم مو بردارد و اثر عتیقه الیاس گارسیا مارتینز را مرمت کند! اما نتیجه این کار به قدری مضحک بود که هیچ شباهتی به اثر اصلی نداشت.

نقاشی “اینک آن مرد” بیش از ۱۰۰ سال بر دیوار کلیسای ساراگوسا آویزان بود.

متاسفانه در حال حاضر هیچ قانونی در کشور اسپانیا وجود ندارد که از ترمیم آثار هنری ارزشمند به دست افراد غیرمتخصص جلوگیری کند.

اتحادیه کارشناسان نگهداری و مرمت آثار تاریخی در اسپانیا در اطلاعیه‌ای از نبود قانون برای حمایت از آثار عتیقه انتقاد کرده و تجربه اخیر را “دشمنی با هنر” خوانده است.

به گفته‌ی این اتحادیه به دلیل نبودن فرصت‌های شغلی، افراد متخصص در زمینه‌ی مرمت آثار تاریخی، شغل خود را عوض کرده‌ یا دست به مهاجرت زده‌اند و این موضوع آسیب‌های فراوانی را به آثار هنری فاخر اسپانیا وارد کرده است.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید