هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مروری بر مهم‌ترین رویدادهای استارت آپ های هنری

شتاب دهنده ها

 

موج کسب و کارهای نو پا پس از چند سال تاخیر از دره سیلیکون کالیفرنیا به تهران رسید و امروز این کسب و کارهای نوپا یا به اصطلاح استارت آپ ها به پدیده‌ای شناخته شده برای رشته‌های مرتبط با آی تی و کامپیتور تبدیل شده‌اند. به همین منظور شتاب دهنده‌هایی مانند آواتک واقع در دانشگاه تهران و یا شتاب دهنده‌ی ستاک وابسته به دانشگاه شریف مشغول گردآوری علاقمندان هستند و پس از طی مراحل آموزشی، سعی در پیدا کردن سرمایه گذار برای آن‌ها می‌کنند و درصدی را هم برای خودشان برمی‌دارند.

 

استارت آپ ویکند

در همین رابطه رویدادهایی به نام استارت آپ ویکند برگزار می‌شوند که معمولا در سه روز پی‌در‌پی آخر هفته در شهرهای گوناگون اقدام به طرح ایده و تلاش برای عملی ساختن آن در تیم می‌کنند. این ایده‌ها می‌بایست نوآورانه بوده و دارای توجیه مالی مناسب باشند. چندی پیش نیز اولین دوره از استارت آپ ویکند هنر در اواسط مهرماه 1394 در پردیس هنرهای کاربردی دانشگاه هنر برگزار شد که نمایندگان هنرگردی هم به عنوان یکی از حامیان رسانه‌ای آن به سخنرانی پرداختند.

 

همفکر

از دیگر رویدادهای مرتبط با دنیای استارت آپ ها می‌توان به همفکر اشاره کرد که این روزها در بسیاری از شهرهای ایران شعبه‌ای دارد. همفکر رویدادی دوساعته و مخاطب محور است. در این رویداد برخی از شرکت کنندگان ایده‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند؛ عده‌ای تیم خود را تکمیل کرده یا کسب و کاری نو را راه اندازی می‌کنند. برای خیلی ها، همفکر اولین جرقه‌ی آشنایی، تشکیل تیم و ظهور یک استارت آپ بوده است. به عبارت دیگر این رویداد محلی است برای گفت و گو آشنایی افراد خلاق، پویا و کارآفرین و با توجه به رویکرد و سیاست تیم هنرگردی مبنی بر حمایت از هنرمندان، همفکرهای برگزاری شده در دبیرخانه‌ی هنرگردی واقع در گالری علیها قرار است محفلی باشند برای آشنایی هنرمندان با گروه های جوان و مستعد جهت همکاری در پروژه‌های کسب و کارهای نوپای هنری؛ به همین جهت هنرگردی از تمامی هنرمندان، هنردوستان و کلیه‌ی افرادی که ایده‌ای در زمینه‌ی استارت آپ یا کسب و کارهای هنری دارند دعوت می‌کند تا در این رویداد مهم شرکت کنند.

 

هنرگردی حامی استارت آپ های هنری

از آن‌جا که تیم هنرگردی نمونه‌ای بارز از یک استارت آپ موفق است، خود را ملزم به حمایت از افرادی می‌داند که هدفی بکر و ایده‌ای روشن در ذهن دارند. به همین دلیل اگر شما هم در شمار افرادی هستید که به امور روزمره و چیزهای معمولی راضی نمی‌شوید، رویدادهای استارت آپی هنرگردی را از دست ندهید. در این رویدادها شما می‌توانید با دیگر افرادی آشنا شوید که مانند شما نه کسی را در جمع می‌شناسند و نه هنوز  تیمی تشکیل داده‌اند؛ اما آمده‌اند تا دست پر بیرون روند. به همین خاطر باید کم رویی را کنار گذاشته و با دیگر آشنا شوید. خود را معرفی کنید و از مهارت‌ها و ایده‌هایتان بگوئید. نگران درز اطلاعات هم نباشید چرا که در چنین فضایی نه تنها ایده‌ی شما دزدیده نمی‌شود، بلکه توسعه یافته و تکمیل‌تر هم می‌شود، پس درباره‌اش با دیگران صحبت کنید و ایمان داشته باشید که همواره چند مغز در کنار هم بهتر از یکی به تنهایی اطلاعات را پردازش می‌کنند!

هم‌چنین اگر هنرمند نیستید اما دانشی از کدنویسی و طراحی دارید، جای درستی آمده‌اید؛ قرار نیست در یک تیم همه یک تخصص داشته باشند. هر تیم موفقی از ترکیب افرادی گوناگون با روحیه و عقاید مختلف تشکیل شده است. نباید از یاد برد که تنها چیزی که افراد یک تیم را در کنار هم نگه می‌دارد، “احساس ما” به همراه عزم و اراده است. پس مانند افراد هوشمند خود را محدود به طیف خاصی نکرده و از تجارت دیگر افراد بهره ببرید. ما منتظرتان هستیم!

 

کسرا علیها

http://mehrazin.wordpress.com

اینجا بخونید: ir.linkedin.com/pub/kasra-m-aliha/3b/469/797/

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید