هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مروری بر نقاشی های سولماز توحیدلو در گالری سیحون

اگر هنوز به نمایشگاه این هفته‌ی گالری سیحون سر نزده‌اید فرصت را از دست نداده و از یک نمایشگاه خوب و البته پر سر و صدا دیدن کنید.

گالری سیحون یک واقع در خیابان وزرا جنب کانون، میزبان آثار نقاشى سولماز توحیدلو با عنوان “الف-ب” است که آثاری پرکار و جالب توجه هستند. توحیدلو در آثار اخیرش دو موضوع را در کانون توجه خود قرار داده؛ یکی زنان و دیگری تاریخ را. او با ترسیم پرتره زنانی که ظاهر امروزی دارند اما در خطوط و المان‌های تاریخی پیچیده شده‌اند، تاریخ را به سان لایه‌ای زیبا اما محدود در برابر مخاطب قرار می‌دهد. در جایی از المان‌های جهانی تر و در اثری از عناصر  ملی و عمدتا قجری مانند شیر و خورشید بهره می‌گیرد که نشان از توجه وسواس‌گونه‌ی هنرمند به تاریخ معاصر است.

اثر سولماز توحیدلو در گالری سیحون

زنان توحیدلو گاهی به مخاطب خیره شده و گاه به تفاوت به او سر به زیرند اما خمود نیستند؛ برعکس طرح گل و الفبای لباسشان بسیار جسور و توانمندشان کرده به گونه‌ای مرزش به البسه محدود نبوده و صورت و بدنشان را نیز در بر می‌گیرد که در تضاد با پس‌زمینه‌ی ساده، آن‌ها را برجسته می‌سازد.

اثر شمس الدین غازی در گالری گلستان

مانند هر رویداد دیگری، این نمایشگاه هم خالی از حاشیه نبوده و برخی منتقدین با اشاره به آثار آقای شمس الدین غازی، آثار خانم سولماز توحیدلو را مورد پرسش قرار می‌دهند که در همین رابطه نظر جناب آقای سیحون را جویا شدیم:

متاسفانه برخی افراد بدون داشتن اطلاعات کافی انتقاد می‌کنند. از همه می‌خوام به تفاوت کپی و گرته برداری بیش‌تر توجه کنند. کپی آثار هنری به معنای شباهت کامل اثر کپی شده به اصل اثر است و آثار خانم توحیدلو کوچکترین شباهتی به آثار اقای شمس الدین قاضی را ندارند. اما گَرته‌برداری یا گَرده‌برداری نوعی وام‌گیری است که در آن، صورت ترکیبی یا عناصری از یک یا چند اثر برداشته و در ساختار اثر وام‌گیرنده بازنمایی یا ترجمه می‌شوند. این شیوه در هنرهای گوناگون به گونه ای رایج است که گاه خود سرشاخه و ژانر ویژه محسوب می شود. خانم توحیدلو با گرته برداری جزئی مهارت خویش را به رخ کشیده اند.

گفتنی است این نمایشگاه تا دهم خرداد ادامه داشته و علاقمندان جهت بازدید می‌توانند از ساعت شانزده تا بیشت به گالری سیحون یک مراجعه نمایند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید