هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

معرفی یک پروژه موفق از دانشجویان معماری علم و صنعت

معماری همواره یکی از جذاب‌ترین رشته‌های دانشگاهی شناخته شده و سالانه در ایران شمار بسیار زیادی دانشجو از دانشکده های معماری فارغ التحصیل می‌شوند. جمع بسیاری از آن‌ها در رشته‌های غیر مرتبط مشغول به تحصیل شده و جمع دیگری هرگز کاری با معماری نخواهند داشت؛ چرا که به گواه آمار فارغ‌التحصیلان معماری سومین گروه بزرگ بیکاران تحصیل کرده را تشکیل می‌دهند! اما هیچ‌کدام از این آمارهای نگران کننده از جذابیت این رشته کم نمی‌کنند. زیرا همواره معماری ابعادی را در برابر دانشجویان می‌گشاید که کم‌تر در دیگر رشته‌های مهندسی می‌توان نظیرش را یافت. یکی از همین ابعاد منحصربه‌فرد، فعالیت‌های گروهی و درسی هستند که علاوه بر اصول هنری و مهندسی، نیازمند ارتباط دانشجوبان با استاد و یکدیگر بوده و روحیه‌ی جمعی را در میان همکلاسی و دوستان تقویت می‌کند. این کارهای گروهی که در قالب پروژه‌های تیمی تعریف می‌شوند فرصت ارزشمندی برای آفرینش ایده‌های نو محلی برای به ثمر رساندن آن‌ها هستند. در پست به یکی از پروژه‌های موفق در این زمینه می‌پردازیم که توسط انجمن علمی معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران انجام شده است.

Architecture - University of Science and Technology honargardi 2016 (4)

انجمن علمی معماری و شهرسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران در پنجمین جشنواره حرکت دانشگاه علم و صنعت ایران از پاویون پارامتریک خود رونمایی کرد. این پاویون با الهام از فرم ارگانیک (فرم متخلخل استخوان پرندگان) در نرم افزار گرس هاپر طراحی شده و توسط دانشجویان نیز به مرحله ساخت رسیده بود.

Architecture - University of Science and Technology honargardi 2016 (1)

ساخت این پاویون شامل ۳ مرحله بوده است:

  • مرحله اول: ساخت اسکلت با بست کمربندی(حدود ۳۸۰۰ عدد بست کمربندی استفاده شده است)
  • مرحله دوم: پایدار کردن آن با رزین و فایبرگلاس
  • مرحله سوم: پوشش نهایی کار(بتن ، سیمان و ..)

Architecture - University of Science and Technology honargardi 2016 (5)

در این پاویون سعی شده بود قسمتی از مرحله یک و دو اجرا شود. البته طراحی این پاویون به گونه ای است که در پایدارترین حالت به صورت دیجیتال ساخته شده است. این پاویون بیست و پنجم اردیبهشت سال ۹۵ به اتمام رسید و ساخت آن ۳ هفته به طول انجامید .محل ساخت آن دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران است که از آنجا به محل جشنواره حرکت انتقال پیدا کرد.

Architecture - University of Science and Technology honargardi 2016 (6)

غرفه انجمن علمی معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان غرفه برتر و برگزیده در پنجمین جشنواره حرکت دانشگاه علم و صنعت ایران انتخاب گردید.
طراحی سن اختتامیه پنجمین جشنواره حرکت دانشگاه علم و صنعت ایران نیز بر عهده انجمن علمی معماری و شهرسازی بود که با فایبرگلاس ، مقوا فیبر و لامپ های کم مصرف مهتابی و آفتابی ساخته شد که کانسپت اصلی فرم آن الهام گرفته از خودِ کلمه ‘حرکت’ و هدف از این کانسبت نشان دادن پویایی جشنواره حرکت بود که در سطح ملی هم بازخورد های بسیار خوبی را داشت.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید