هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

معماران اولین طراحان مبلمان قرن بیستم

معماران اولین طراحان مبلمان قرن بیستم  

هنگام خرید مبلمان به چه نکاتى توجه مى کنید؟ راحتى، فرم ، استایل و… کدام یک اهمیت بیشترى دارد!
طراحى مبلمان یکى از اصلى ترین مباحث دنیاى طراحى و مد به حساب مى آید و بسیارى از معماران و طراحان معروف سبک و بینش خود را  با طراحى مبلمان  به نمایش گذاشته اندو نکته ی قابل تامل  این است که بر خلاف عشق و علاقه ی معماران به کاربردى بودن طراحى، بسیارى از مبلمان هاى طراحى شده اولین اصل که راحتى است را در بر نمى گیرند. با مرورى بر مبلمان هاى طراحى شده توسط معماران مى توان دیدگاه جامعه از سبک معماران را بدست آورد. براى مثال مبلمان هاى زاها حدید همان حس روان بودن و نگرش به آینده را در مخاطب ایجاد مى کند و یا مبلمان کارتونى فرنک گرى همان حس تعجب و نا امنى ( آیا با نشستن روى آن بر سر من خراب مى شود یا نه) را همانند معماریش در مخاطب ایجاد مى کند.
در موزه طراحى و هنر کلن صد و بیست مبلمان طراحى شده توسط معماران از زمان Aalto تا زومپتر Zumthor  به نمایش گذاشته شده است.  در کنار هم قرار گرفتن این آثار نه تنها به خوبى سبک هر معمار را بیان مى کند بلکه تغییر و تحول در تاریخ معمارى را نیز به نمایش مى گذارد. به گفته این موزه معماران اولین طراحان مبلمان در قرن بیستم هستند. ( طراحى به معنى طراحى مبلمانى با قابلیت ها و سبکى متفاوت است.)
نبودن مبلمان متناسب با فضاهاى طراحى شده در بازار، این نیاز را بر انگیخت که معماران به طراحى مبلمان بپردازند.
تولید انبوه کارخانه اى،  بازار این روز ها را مملو از مبلمان کرده است. شاید بتوان گفت که هر فردى مى تواند مبلى در خور سلیقه خود بیابد ولى همچنان معماران معتقدند که هر فضایى نیاز به طراحى مبل مخصوص به خود را دارد.
 در این مقاله به معرفى چند مبلمان طراحى شده توسط معماران مطرح دنیا مى پردازیم.

چارلز و رى ایمس

چارلز و رى همسران موفق معمارى بودند که معروفترین آثار آنان خانه ایمس در کالیفورنیا است. آنان در زمینه طراحى صنعتى، گرافیک و فیلم سازى داراى نام و نشان بودند. این دو معمار در زمان زندگى خود مبل هاى فراوانى را طراحى کردند و از متدهاى مختلفى براى ساختن مبلمان استفاده کردند. استفاده از پشم شیشه، رزین و سیم از جمله متریال هاى است که این دو معمار در طراحى خود استفاده کردند.
Charles and Ray Eames
Charles and Ray Eames

فرانک لوید رایت

رایت معمار معروف قرن بیستم است که در دنیاى معمارى بسیار تاثیر گذار بوده و ساختمان معروف او خانه آبشار است . او اعتقاد داشت خانه هاى طراحى شده توسط او داراى سبک و سیاق خاص زندگى هستند بنابراین او معتقد بود که تمام جزییات و وسایل ساختمان را همراه با ساختمان طراحى کند.
صندلى طاووس متعلق به این معمار براى هتلى در توکیو در سال ١٩٢١ طراحى شده است. این صندلى داراى پشتى شش ضلعى است و پایه هاى صندلى برگرفته از خط هایى هستند که در فضاى اتاق معروف هتل، اتاق طاووسى وجود دارد.
Frank Lloyd Wight
Frank Lloyd Wight

ارنو سارینن

ارنو سارینن هنرمند فنلاندى و معروف به خلق فضاهاى عمومى است و به سبب تحصیل در رشته مجسمه سازى در پاریس، بسیارى از آثار وى داراى منحنى مى باشد.
صندلى لاله tulip armchair را او در سال ١٩۵۵، همانند ساختمان هایش داراى خطوطى نرم و منحنى است. قسمت اصلى این صندلى از آلومینیوم ساخته شده و بر روى آن از پشم شیشه استفاده شده است.
Eero Saarinen
Eero Saarinen

آنا شاه محمدی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید