هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

معمار و نقاش ایرانی بیژن صفاری در پاریس درگذشت

در آستانه روز معمار در ایران، بیژن صفاری معمار و نقاشی ایرانی روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه در سن ۸۶ سالگی در پاریس درگذشت.

از جمله کارهای ماندگار این استاد سابق دانشکده هنر در معماری می‌توان به طراحی پارک دانشجو در کنار تئاتر شهر و مرمت باغ فردوس در نزدیکی تجریش نام برد.

بیژن صفاری فرزند تیمسار محمدعلی صفاری،‌ سیاستمدار، نماینده مجالس سنا و شورای ملی و نویسنده ایرانی بود. او پس از اتمام تحصیلات متوسطه برای ادامه تحصیل به سوئیس و فرانسه رفت و در فرانسه در رشته معماری تحصیل کرد. سپس در سال ۱۹۵۹ میلادی پس از پایان تحصیل به ایران  بازگشت و شرکت معماری خود را در تهران بنا نهاد. اگر چه گستره‌ی فعالیت‌هایش مرزهای معماری را در نوردید و گستره‌ای از هنرهای تجسمی را در گرفت. چنان که تا کنون آثار بسیاری شامل طراحی و‌ نقاشی از او در سبک‌های گوناگون به جای مانده است.

وی هم‌چنین در دانشکده هنرهای تزئینی تهران رشته‌های گوناگون هنرهای تجسمی را تدریس و به عنوان مشاور با تلویزیون ملی ایران و جشن هنر شیراز همکاری می‌کرد.

کارگاه نمایش

بیژن صفاری در کنار مارکو گریگوریان، سیراک ملکونیان، سهراب سپهری، پرویز تناولی و منوچهر شیبانی از اعضای “گروه هنرمندان معاصر” ایران بودند و مدیریت “کارگاه نمایش” را به عهده داشت.

بیژن صفاری جلو ردیف نخست و اعضای کارگاه نمایش

این تشکل تئاتری با هدف “کمک به نویسندگان، بازیگران، کارگردانان و طراحان برای خودآزمایی‌ها و تجربه‌هایی خارج از محدودیت‌های متداول حرفۀ نمایش” از ۱۴ خرداد ۱۳۴۸ آغاز به کار کرد و یک دهه پیش از انقلاب موج تازه‌ای در اجرای تئاتر پدید آورد.

کارگاه نمایش به پیشنهاد رضا قطبی، رئیس وقت تلویزیون ملی ایران بنا نهاده شد که می خواست”محیطی برای کارکردن تئاتر به شکل آزاد” پدید آورد. این کارگاه با همیاری ایرج انور، بیژن صفاری، آربی اُوانسیان، داوود رشیدی و عباس نعلبندیان شکل گرفت و بیژن صفاری مدیریت آن را برعهده داشت.

بیژن صفاری با ترجمه دو فصل “تئاتر و فرهنگ” و “تئاتر شرق و غرب” از کتاب “تئاتر و همزادش” اثر آنتونن آرتو، نظریه “تئاتر شقاوت” را به جامعه تئاتر ایران معرفی کرد.

بیژن صفاری پس از انقلاب به فرانسه مهاجرت کرد و در آنجا به فعالیت هنری خود ادامه داد. او هم‌چنین چندی پیش نمایشگاهی از آثارش را در گالری دستان واقع در تهران به نمایش گذاشته بود.

نمایشگاه آثار بیژن صفاری در گالری دستان واقع در تهران

سفارت فرانسه در تهران در توییتی به درگذشت بیژن صفاری واکنش نشان داده است.


در این توییت آمده است: «درگذشت بیژن صفاری، معمار و نقاش ایرانی ما را غرق اندوهی عمیق کرد. او که پاریس را برای زندگی برگزیده بود، چندین نسل از هنرمندان ایرانی و فرانسوی را با حس نو آوری و زیبایی شناسی اش تحت تاثیر قرار داد.»

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید