هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

منوچهر یکتایی نقاش پیشکسوت درگذشت

از تهران تا نیویورک

نقاش برجسته‌ی ایرانی-امریکایی منوچهر یکتایی بامداد روز ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۸ بر اثر ایست قلبی در امریکا درگذشت.

یکتایی یکی از نقاشان مهم اکسپرسیونیسم انتزاعی و از پیشگامان مکتب نقاشان نیویورک بود که تاثیر بسیار مهمی در نقاشی معاصر ایران داشت. از ویژگی اصلی آثار او می توان به بی‌تکلفی و حرکات تند قلم اشاره کرد.

وی زاده ۱۳۰۱ در شهر تهران بود و تا ۲۲ سالگی در زادگاهش زیست. سپس تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا را نیمه کاره رها کرد و دانشجوی دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس (بوزار) شد و در پایان رهسپار امریکا گشت و در سال ۱۳۳۰ نخستین نمایشگاه انفرادی اش را در نیویورک برپا کرد که با استقبال بسیاری روبرو شد.

اثری نقاشی از منوچهر یکتایی مربوط به دهه هشتاد میلادی
اثر منوچهر یکتایی مربوط به دهه هشتاد میلادی

توجهات در جامعه هنری نیویورک به آثار یکتایی تا جایی پیش رفت که در عرض چند سال، نقاشی های او شهرهای مهمی چون شیکاگو، واشینگتن و بالتیمور را هم در نوردیدند و حتی موزه هنرهای مدرن نیویورک یک تابلو و دو طرح از او را خریداری کرد.

در چنین شرایطی، منوچهر یکتایی توانست جایگاه خود را به عنوان هنرمند ایرانی-امریکایی در کنار بزرگانی چون جکسون پولاک و ویلم دکونینگ تثبیت کند.

از نقاشی تا شعر

تا کنون آثار این هنرمند در حراجی‌های معتبری چون ساتبیز، کریستیز و بونامز به فروش رفته است و نقاشی‌هایش همواره یکی از گران قیمت‌ترین آثار ایرانی در چندین دوره از حراج تهران بوده است.

گفتنی است منوچهر یکتایی علاوه بر نقاشی، شاعر نیز بود و از وی سه کتاب شعر با نام‌های «جعبه رنگی»، «فالگوش» و «کارنامه سیمرغ» به یادگار مانده است. هم‌چنین وی همسر سابق منیر شاهرودی فرمانفرمائیان بود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید