هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

هورست پی هورست

موزه دالی میزبان آثار مشهور عکاس معروف هورست پی هورست

هورست عکاس دراماتیک

نمایشگاه آثار هورست  Horst P. Horst با عنوان “هورست: عکسهای مد و سوررئال نمایشگاه خاصی است که این هفته از دوم جولای ۲۰۱۶ (۱۲ تیرماه ۱۳۹۵) در موزه دالی در سن پترزبورگ شروع شده و تا ۶ سپتامبر (۱۶ شهریور) ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه ۱۸۰ اثر از هورست پل آلبرت بومان Horst Paul Albert Bohmann مشهور به هورست پی هورست (۱۹۰۶-۱۹۹۹) عکاس مشهور مد و سوررئال آلمانی-آمریکایی به نمایش گذاشته شده، عکاسی که در کنار عکاسان مشهور دیگر مانند اروین پن Irvin Penn و ریچارد اودون Richard Avedon به عنوان یکی از عکاسان تاثیر گذار قرن بیستم نامش برده می شود.

نمونه آثار هورست در عکاسی مد
نمونه آثار عکاسی مد

در اوائل دهه ی ۳۰ میلادی هورست به پاریس که مهد خلاقیت آوانگارد بود، نقل مکان کرد و با طراحانی چون کوکو شانل Coco Chanel و السا شیاپارِلی Elsa Schiaparelli و هنرمندانی چون سالوادور دالی Salvador Dali دوست شد. حرفه ی او بازه ی زمانی ناز و نعمت در طراحی لباس پاریس قبل از جنگ تا ظهور مد آماده برای پوشیدن در آمریکای پس از جنگ را پوشش می دهد. البته کارهای او تنها به مد محدود نمی شوند و علاوه بر عکاسی پرتره، برهنه، فضاهای داخلی و طبیعت بی جان وی همچنین در طراحی طیف گسترده ای از منابع مانند مجسمه های باستانی رومی و یونانی و بحث های مربوط به سوررئالیسم نیز دستی داشت.

نمونه آثار هورست در طبیعت بی جان
نمونه آثار طبیعت بی جان

آثار هورست همچنین تغییراتی در عکاسی صنعت مد پدید آورد. در اوائل دهه ی ۳۰ میلادی، تسلط وی بر نورپردازی دراماتیک و بازی و با نور و سایه، استاندارد عکاسی سیاه و سفید را تعیین کرد. و زمانی که صنعت عکاسی به سوی عکاسی رنگی تغییر پیدا کرد، استادی او در استفاده از کنتراست رنگ ها او را تبدیل به بهترین انتخاب برای خلق روی جلد مجله ی ووگ Vogue در سال ۱۳۹۴ نمود.

نمونه آثار هورست در عکاسی رنگی
نمونه آثار عکاسی رنگی

این نمایشگاه همکاری مشترکی است با موزه ویکتوریا و آلبرت Victoria and Albert در لندن، و همچنین آثاری نیز از آرشیو کنده نست Condé Nast، املاک هورست Horst Estate و مجموعه های خصوصی به امانت گرفته شده است.

جون کراف Joan Kropf کیوریتور (نمایشگاه گردان) مجموعه دالی گفت: هورست مثالی جالب توجه از یک هنرمند بزرگ است که هم از دالی الهام گرفته و هم براو تاثیر گذاشته. ما خوشحالیم که قادریم این بخش از هنر را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهیم و مثل همیشه امیدواریم این نمایشگاه الهام بخش باشد.

تصویر هورست از دالی
تصویر دالی

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید