هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نخستین نمایشگاه هنر قرآن در آمریکا

گالری «سکلر و فریر» اولین نمایشگاه در نوع خود در آمریکا با تمرکز بر هنر خطاطی و نقاشی کتاب های قرآن خطی را سازماندهی کرده است. آخرین باری که نمایشگاهی با چنین سوژه در غرب برپا شد، سال ۱۹۷۶ میلادی در لندن بود. نمایشگاه جدید شامل حدود ۶۰ نسخه خطی می شود، از دست نوشته‌ها با خط عربی باستانی رو کاغذهای پوستی که تنها چند دهه بعد از درگذشت پیامبر نوشته شده اند تا کتابهای قرآن خطی از قرن ۱۷ میلادی با خطاطی های سبکهای مدرن تر که صفحات آن با رنگ و طلا تزئین شده و شاهکار هنری محسوب می شود.

نسخه ها همینطور در اندازه های گوناگون وجود دارند. از نسخه های جیبی تا کتابهایی آنچنان بزرگ که باید با چرخ دستی از خانه خلاق آن به مقصد فرستاده میشده. مانند دو ورق از کتابی با خطاطی عمر اقطع، هنرمند ایرانی که آن را برای تیمور لنگ نوشته بود. گفته می‌شود عمر اقطع نخست نسخه بسیار ریزی برای تیمور لنگ ساخته بود با ظرافت فراوان. اما آن نسخه مورد پسند پادشاه تیموری قرار نگرفت. عمر اقطع هم که بسیار رنجیده بود از عصبانیت نسخه ای آنچنان بزرگ ساخت که مجبور بودند آن را با چرخ دستی نزد تیمور لنگ ببرند. نا گفته نماند که این بار پادشاه بسیار تحت تاثیر قرار گرفت.

massumeh-farhad-left-and-simon-rettig-curators-of-the-exhibit
شبکه خبری آنلاین «WTOP» در توئیتر- عکسی از متصدیان نمایشگاه در کنار صفحات قرآن امر اقطع

۴۷ نسخه نمایشگاه از موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول قرض گرفته شده. اما قابل ذکر است که این نسخه ها لزوما ساخت آن کشور نیست. نسخه ها از جمله در شهرهای تبریز، شیراز، هرات، بغداد، قاهره، و مدینه تولید شده اند. ۱۶ نسخه دیگر از کلکسیون خصوصی خود موزه «سکلر و فریر» است.

با وجود اینکه به نظر می رسد زمان بازگشایی این نمایشگاه – یعنی در شور و هیجان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که یکی از موضوعات بحث برانگیز در آن مهاجران مسلمان است – از پیش برنامه ریزی شده بوده، مقامات موزه می گویند این موضوع کاملا اتفاقی است و نمایشگاه «هنر قرآن» نتیجه همکاری دو موزه از سال ۲۰۱۰ است که تازه به ثمر رسیده.

art-of-quran-exhibit-smithsonian-sackler-washington
عکسهایی از نمایشگاه قرآن در واشنگتن پایتخت امریکا

سایمون رتیگ از مسئولان نمایشگاه در این باره گفت:

انتخاب چند نسخه برایش کار دشواری است، چرا که پشت هر کدام از این نسخه ها روایتهای طولانی و شگفت انگیزی نهفته و او دوست داشت می توانست تک تک آنها را برای ما بازگو کند

نمایشگاه «هنر قرآن» تا زمستان سال آینده در موزه و گالری «سکلر و فریر» در پایتخت آمریکا برپا خواهد بود.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید